• Inici
  • Qui som?
  • Anuncia’t
  • Contacte
Marfanta
  • ACTUALITAT
  • CREACIÓ
  • DIÀLEG
  • Xalera Còmics
  • VÍDEOS
  • CAMPOS TERRÉ
No Result
Veure tots els resultats
  • ACTUALITAT
  • CREACIÓ
  • DIÀLEG
  • Xalera Còmics
  • VÍDEOS
  • CAMPOS TERRÉ
No Result
Veure tots els resultats
Marfanta
No Result
Veure tots els resultats
Home Actualitat

El film ‘A les fosques’, en obert per recordar el bombardeig de Tortosa d’avui fa 82 anys

per Redacció
16 d'abril de 2020
Reading Time: 3 mins read
0 0
0

Aquest dimecres es compleixen 82 anys d’un dels principals bombardejos de Tortosa durant la Guerra Civil. Per això, Terra Enllà i Bluverd Comunicació oferiran la possibilitat de visionar en obert el documental que recull una dotzena de testimonis directes d’aquells esdeveniments. El film es podrà veure només durant 24  hores a través de l’enllaç: https://vimeo.com/407115699. Amb aquesta iniciativa, els autors se sumen a les propostes culturals que s’han programat durant el confinament.

Entre el 23 de febrer de 1937 i el 30 de desembre del 1938, en plena Guerra Civil, Tortosa va patir una vuitantena d’atacs aeris de l’Aviació Legionària Italiana i la Legió Còndor. Els tortosins van haver d’adaptar-se a aquesta tragèdia i es van refugiar a les zones muntanyoses de l’entorn, on van sobreviure en condicions miserables. Finalment, la ciutat seria completament evacuada l’abril del 1938. El documental ‘A les fosques. La memòria de la Tortosa bombardejada’ recull la memòria i les històries de vida dels qui van viure aquell dramàtic episodi.

Anunci

L’any passat, el treball va ser guardonat amb el V Premi Terres de l’Ebre de Periodisme que atorga la demarcació de les Terres de l’Ebre del Col·legi de Periodistes de Catalunya. També va rebre el Premi a Millor Producció de les Comarques de Tarragona en la darrera edició del Festival Internacional de Cinema de Català (FICCAT) – Costa Daurada.

El documental s’estructura a partir de tres fragments del Diario en tiempo de guerra: 20 de julio del 1936-22 de octubre del 1938, del Pare Lluís Rodés Campderà, director de l’Observatori de l’Ebre de Roquetes entre 1920 i 1939. En plena Guerra Civil, aquest astrònom de reconegut prestigi internacional va denunciar les atrocitats de tots dos bàndols, que es van acarnissar en els seus companys jesuïtes. Des del seu espai de treball, ubicat en un dels edificis més alts de l’Observatori, va ser testimoni directe dels bombardejos de Tortosa. De fet, va ser un home destrossat per la guerra i pel saqueig de l’Observatori de l’Ebre el 15 d’abril del 1938 per l’exèrcit republicà en retirada, tal com explica en el seu diari. El film no incideix tant en l’estratègia militar i les relacions polítiques, sinó en el dia a dia dels ciutadans atrapats en el conflicte.

Aquests són els supervivents dels bombardejos que apareixen en el documental: Jordi Mayor (1937), Cinta Duran (1929), Joan Duran (1922), Francisa Mascarell (1932), Teresa Subirats (1927), José Rodríguez (1925), Pepita Grego (1920), Tomàs Carot (1927), Maria Teresa (1930) , Teresa Gerona (1928), Maria Cinta Llasat (1930). A més, en el film també ha comptat amb la participació d’Albert Curto, director de l’Arxiu Comarcal del Baix Ebre, i Maria Genescà, responsables de la Biblioteca de l’Observatori de l’Ebre durant 35 anys.

En el procés de documentació s’han consultat els arxius —principalment fotogràfics— de l’Arxiu Comarcal del Baix Ebre, el Centre d’Història Contemporània de Catalunya, la Biblioteca Josep Benet-Centre CCCH, el Archivo General Militar de Ávila, el Archivo Histórico del Ejército del Aire y la Biblioteca Nacional de España. El projecte ha comptat amb el patrocini de la Generalitat de Catalunya – Departament de Cultura; Diputació de Tarragona i Ajuntament de Tortosa.

Tags: A les fosquesBaix EbreBluverd ComunicacióCulturaGuerra CivilHistòriaObservatori de l'EbrePeriodismeRoquetesTerra EnllàTortosa

Anunci

Related Posts

Deltebre capta més d’1 milió d’euros europeus per modernitzar la xarxa d’aigua
Actualitat

Deltebre capta més d’1 milió d’euros europeus per modernitzar la xarxa d’aigua

fa 2 dies
La Diputació impulsarà la variant de la TV-3313 per treure els camions del centre d’Ulldecona
Actualitat

La Diputació impulsarà la variant de la TV-3313 per treure els camions del centre d’Ulldecona

fa 3 dies
Amposta inaugura la nova seu de Creu Roja per reforçar l’atenció social
Actualitat

Amposta inaugura la nova seu de Creu Roja per reforçar l’atenció social

fa 3 dies
Litterarum arrenca a Tortosa amb un homenatge a Vicent Torrent i la seua obra
Actualitat

Litterarum arrenca a Tortosa amb un homenatge a Vicent Torrent i la seua obra

fa 3 dies
El tren turístic de Tortosa s’exposa a Expoebre coincidint amb el centenari del Carrilet
Actualitat

El tren turístic de Tortosa s’exposa a Expoebre coincidint amb el centenari del Carrilet

fa 3 dies
Assaig a la URV per a l’eclipsi solar del 12 d’agost
Actualitat

Assaig a la URV per a l’eclipsi solar del 12 d’agost

fa 3 dies
Primera pedra de les obres del nou centre Barnahus per atendre víctimes de violència sexual
Actualitat

Primera pedra de les obres del nou centre Barnahus per atendre víctimes de violència sexual

fa 4 dies
El govern de Tortosa acusa Junts de voler bloquejar el pressupost del 2026
Actualitat

El govern de Tortosa acusa Junts de voler bloquejar el pressupost del 2026

fa 4 dies
Tortosa impulsa l’ampliació del campus de la URV per acollir els estudis de Medicina
Actualitat

Tortosa impulsa l’ampliació del campus de la URV per acollir els estudis de Medicina

fa 4 dies
Veure més

Fes el teu comentari

Facebook Twitter Instagram Youtube

QUI SOM?

Marfanta

Marfanta.com és el diari digital de les Terres de l'Ebre, a la xarxa des del 2005. Altres mitjans del grup Doble Columna són Canal 21 Ebre i el periòdic mensual Cop d'Ull.

ÚLTIMS ARTICLES

  • Tot igual, menys jo!
  • Matemàtiques recreatives dominicals (132)
  • L’aigua de la fonteta de Gandesa

Categories

  • Actualitat
  • AGÈNCIES
  • CONTINGUT ESPECIAL
  • CONTINGUT PATROCINAT
  • Creació
  • Diàleg
  • Especial 28;-D
  • Fotonotícia
  • General
  • Pantalla Completa
  • Xalera Còmics

© 2019 Marfanta.com - Avís legal - Política de cookies - Made with ❤ by Incubalia.

Benvingut un altre cop!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In

Add New Playlist

La teva privacitat ens importa

Per oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com ara galetes per emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. Donar el consentiment a aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com ara el comportament de navegació o identificadors únics en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament determinades característiques i funcions.

Funcional Always active
L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari amb la finalitat legítima de permetre l'ús d'un determinat servei sol·licitat explícitament per l'abonat o usuari, o amb l'única finalitat de realitzar la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Estadístiques
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. L'emmagatzematge o accés tècnic que s'utilitza exclusivament amb finalitats estadístiques anònimes. Sense una citació, el compliment voluntari per part del vostre proveïdor de serveis d'Internet, o registres addicionals d'un tercer, la informació emmagatzemada o recuperada només amb aquesta finalitat no es pot utilitzar normalment per identificar-vos.
Màrqueting
L'emmagatzematge tècnic o l'accés són necessaris per crear perfils d'usuari per enviar publicitat o per fer un seguiment de l'usuari en un lloc web o en diversos llocs web amb finalitats de màrqueting similars.
  • Manage options
  • Manage services
  • Manage {vendor_count} vendors
  • Read more about these purposes
Mostra les preferències
  • {title}
  • {title}
  • {title}
No Result
Veure tots els resultats
  • ACTUALITAT
  • CREACIÓ
  • DIÀLEG
  • Xalera Còmics
  • VÍDEOS
  • CAMPOS TERRÉ