El curtmetratge ‘Homenatge a Judes’, del director ulldeconenc Manel Raga, i el llarg documental ‘Pedra Pàtria’, del menorquí Macià Florit, van tancar este diumenge la sisena edició de mónFILMAT Festival Internacional de Cinema i Paisatge. Dues obres introspectives, sobre els lligams dels seus respectius autors amb la família, la cultura territori que els ha vist nàixer i el paisatge de la seva infantesa. La sessió, en la qual hi van participar els dos autors, va ser el punt culminant d’un certamen organitzat per Lo Pati – Centre d’Art de les Terres de l’Ebre. Durant quatre dies s’hi han projectat 13 llargmetratges, 22 curts i un work in progres.
L’organització ha fet un bon balanç d’una edició encara condicionada per les restriccions sanitàries però, que malgrat això, ha reunit 700 espectadors a les projeccions en línia i més 500 persones en les sis sessions presencials que s’han celebrat principalment a Amposta, però també a la Ràpita i Tortosa. “Ara bé, més enllà de la valoració numèrica estem molt contents d’haver pogut recuperar quatre espais de projecció, amb la zona de food trucks. A més, per primer cop des del 2019 hem pogut gaudir de directors i productors que han vingut al festival per presentar les seves obres, contextualitzar el treball i respondre les preguntes dels espectadors”, ha explicat Aida Boix, directora de Lo Pati. “La possibilitat de conèixer a part de l’equip de les pel·lícules i d’establir debat amb els autors és el que dóna sentit a un certamen com el nostre, en el qual es planteja el cinema com una experiència comunitària”, ha afegit Boix.
La programació del festival ha treballat en dos objectius clars. D’una banda, projectar en espais vinculats directa o indirectament a la temàtica de la pel·lícula, com és el cas el film ‘Las Niñas’ que es va poder veure a l’antic col·legi de les Monges d’Amposta; de l’altra, s’ha buscar l’equilibri entre les pel·lícules pensades per a un públic general i d’altres de més experimentals. “La programació d’enguany incloïa films com ‘Josep’, una pel·lícula d’animació sobre l’exili republicà i que ha captivat grans públics sobretot a França, però també propostes molt més abstractes com ‘Transoceánicas’, de Meritxell Colell i Lucía Vassallo o ‘Lúa Vermella’ de Lois Patiño estrenada al MOMA de Nova York i projectat a la Berlinale i que s’ha pogut veure al Museu de la Mar de l’Ebre de la Ràpita”, ha explicat Xavier Miró, programador del festival. D’entre les pel·lícules projectades en línia, ‘Armugán, el último acabador’, del director i guionista Jo Sol ha estat una de les que ha reunit més espectadors. El film ha estat enregistrat al Pirineu aragonès i recupera la figura de l’acabador, present a molts pobles mediterranis i que acompanyava les persones en el trànsit entre la vida i la mort.
Una mirada al cinema fet a l’Ebre
A més, el festival també ha volgut ser una plataforma per difondre, també, l’obra dels autors de les Terres de l’Ebre. Així el programa ha inclós ‘Deshabitado’, de Pau Bertomeu, un curtmetratge que ens porta a Godall, en una vella casa, per a parlar-nos del temps i del pas de la vida. I el director de cinema Manel Raga va presentar el seu nou treball, ‘Homenatge a Judes’. També s’ha projectat ‘Long board Terres de l’Ebre’, de Jaume Cebolla, un audiovisual que presenta els Ports com a espai privilegiat per a la pràctica del descens amb skate.
Fes el teu comentari