• Inici
  • Qui som?
  • Anuncia’t
  • Contacte
Marfanta
  • ACTUALITAT
  • CREACIÓ
  • DIÀLEG
  • Xalera Còmics
  • VÍDEOS
  • CAMPOS TERRÉ
No Result
Veure tots els resultats
  • ACTUALITAT
  • CREACIÓ
  • DIÀLEG
  • Xalera Còmics
  • VÍDEOS
  • CAMPOS TERRÉ
No Result
Veure tots els resultats
Marfanta
No Result
Veure tots els resultats
Home Actualitat

Adéu al peatge a l’AP-7 entre Salou i la Jonquera i a l’AP-2 de Saragossa al Vendrell

Els conductors també deixaran de pagar al tram nord de la C-32, al Maresme, i a la C-33, entre Barcelona i Montmeló

per ACN
27 d'agost de 2021
Reading Time: 6 mins read
0 0
0
Adéu al peatge a l’AP-7 entre Salou i la Jonquera i a l’AP-2 de Saragossa al Vendrell

El peatge de l'AP-7 a Girona Oest, el 3 d'agost del 2021. // ACN.

Catalunya diu adéu dimarts a més de mig segle de peatges a l’AP-7 i a l’AP-2. Les concessions per explotar aquestes vies finalitzen després que el govern espanyol decidís no prorrogar-les. D’aquesta manera, es materialitza una de les reivindicacions històriques dels usuaris, que consideraven sobradament amortitzades les inversions en aquestes vies. També finalitzen les concessions a la C-32, al Maresme, incloent-hi el peatge més antic de l’Estat, entre Barcelona i Mataró, i a la C-33, entre Barcelona i Montmeló, i que són titularitat de la Generalitat. En total, 458,4 quilòmetres que, per primera vegada, seran lliures de peatges. A l’aire, queda com es finançarà el manteniment d’aquestes vies i en quina mesura hi contribuiran els usuaris.

La Generalitat ha apostat reiteradament per la vinyeta. El govern espanyol va anar ajornant una proposta fins que va incloure al Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència que va enviar a Brussel·les la proposta del pagament d’un peatge sota el model de “qui contamina paga”. Una mesura que voldria aplicar a partir del 2024.

Anunci

En el document es feia constar que Espanya té una xarxa estatal de 26.466 quilòmetres, dels quals uns 12.000 pertanyen a carreteres d’alta capacitat, amb unes despeses de conservació “creixents” que no podien anar a càrrec dels pressupostos.

Les autopistes arribaran, per tant, al final de les concessions sense tenir un model de manteniment definit. Segons dades del Servei Català de Trànsit corresponents al 2019, l’any anterior a la irrupció de la pandèmia i l’últim amb una circulació normalitzada, per l’AP-7 entre Montmeló i la Jonquera hi van circular una mitjana de 48.243 vehicles diaris, entre Montmeló i El Papiol 117.714 vehicles; entre el Papiol i Tarragona 57.021. A l’AP-2, 10.310 vehicles circulaven cada dia entre Soses i El Vendrell (tram de l’AP-2 que transcorre per Catalunya), fins a l’enllaç de l’AP-7.

En el mateix període i pel que fa a les dues autopistes de la Generalitat que també acaben la concessió, 54.540 vehicles van circular per la C-32 entre Montgat i Blanes; i 58.132 per la C-33 entre Barcelona i Mataró.

El descens generalitzat del trànsit com a conseqüència la pandèmia va dur a Abertis a demanar un allargament de les concessions per rescabalar-ne l’impacte en els seus comptes mentre va durar l’estat d’alarma, una demanda rebutjada pel govern espanyol. La companyia al·legava que es podia acollir al decret 26/2020, que establia que el reequilibri havia de consistir en l’ampliació del termini de la durada de la concessió i no podia ser superior a l’estat d’alarma.

Marxa lenta per celebrar la gratuïtat de l’AP-7 i altres autopistes catalanes el 31 d’agost

Indemnització milionària a Abertis

El que sí està previst és una indemnització de 1.291 milions d’euros a Abertis per les obres que va fer la concessionària el 2006, amb Magdalena Álvarez com a ministra, en el tram gironí i tarragoní de l’AP-7 per afrontar un augment de trànsit que finalment no es va acabar produint.

Entre les obres d’ampliació que es van incloure en l’acord després de constatar l’augment del trànsit en aquestes vies, hi havia la construcció del tercer carril entre Maçanet i Fornells de La Selva i entre Medinyà i la Jonquera; un quart carril entre Fornells de la Selva i Sant Gregori; enllaços de Fornells de la Selva, Medinyà i Sant Gregori; i a les comarques de Tarragona un tercer carril a Vila Seca/Salou amb l’enllaç amb l’AP-2.

El govern espanyol va reconèixer en el document del Pla de Recuperació que va enviar a Brussel·les que aquests 1.291 MEUR anirien a càrrec del dèficit públic, ja de per si castigat per fer front als efectes de la pandèmia. Aquesta és la quantitat que el govern accepta abonar, però contrasta amb els més de 3.800 MEUR que reclama Abertis (1.010 milions d’euros serien per les inversions fetes per ampliar els carrils d’aquest tram de l’AP-7 i 2.816 milions per la indemnització en el descens del trànsit). La multinacional sosté que el Tribunal Suprem encara ha de resoldre sobre aquesta qüestió i que es pronunciarà més enllà del darrer dia amb autopistes de pagament.

Paral·lelament, la finalització dels contractes amb les concessionàries ha comportat l’extinció dels contractes laborals dels treballadors vinculats a peatges i a serveis centrals o de suport. Els sindicats de CCOO, la UGT, la CGT i PITA, juntament amb Abertis, van signar un acord per acomiadar un total de 340 empleats de les vies on s’acaba la concessió. No obstant això, a banda de les indemnitzacions, el personal afectat per l’ERO tindrà preferència a l’hora de ser contractat en cas que les carreteres requereixin més treballadors en un futur.

Pel que fa a les tasques de manteniment, l’ocupació es mantindrà. En els trams afectats de l’AP-7, l’AP-2, la C-32 i la C-33, la plantilla encarregada d’aquesta feina -fins a 240 empleats- treballarà tres mesos més per garantir la continuïtat del servei fins que s’adjudiqui una nova empresa per als dos pròxims anys. Un cop es tanqui la licitació, els treballadors d’Abertis encarregats de les tasques de manteniment passaran a formar part de l’empresa adjudicatària.

Incertesa als ajuntaments sobre el futur de l’AP-7

La fi dels peatges no només genera dubtes entre els usuaris sinó també entre els ajuntaments per on discorre. És el cas d’ajuntaments com el de Maçanet de la Selva. La seva alcaldessa, Natàlia Figueras, lamenta que no hagin tingut “cap reunió” amb Foment per saber com es farà el manteniment de la via a partir d’ara. “No sabem a qui hem de trucar si hi ha alguna incidència”, afegeix l’alcaldessa.

A més, assegura que no té cap notícia de quin serà el futur del “nexe de connexió” que hi ha entre la C-35, l’AP-7 i l’N-II, una infraestructura que “queda pendent”. Per això Figueras ja ha demanat una reunió amb la delegació del Govern a Girona i el Ministeri de Foment per saber quins són els plans de futur de connexió de l’autopista amb les dues vies que també creuen el municipi.

Per altra banda, Natàlia Figueras recorda que l’Ajuntament de Maçanet deixarà d’ingressar 300.000 euros de l’IBI que fins ara pagava la concessionària de l’autopista. Pel consistori, això representa una baixada d’ingressos considerable, ja que tenen un pressupost anual d’uns 7 milions d’euros.

En una situació similar es troba Vilobí d’Onyar (La Selva), que deixarà d’ingressar uns 140.000 euros. L’alcaldessa, Cristina Mundet, ha afirmat que aquests diners es destinaven a inversions i ara caldrà buscar “noves vies” per finançar alguns dels projectes del municipi.

Malgrat tot, Mundet lamenta que l’Estat no actuï davant “tants anys de bonificacions” que ha tingut l’empresa concessionària amb l’IBI. Segons Mundet, caldria que els municipis rebessin una “compensació” econòmica per les molèsties que pateixen els veïns mentre ha durat l’explotació de l’autopista. “Ningú vol una autopista al seu municipi, ni un aeroport, ni un abocador, i per això cal buscar maneres de compensar-ho”, rebla.

Repensar el finançament municipal

A l’Alt Empordà, un altre dels ajuntaments afectats és Vilafant. En aquest cas, el consistori, que té un pressupost anual de 4,5 MEUR, deixarà d’ingressar-ne uns 150.000 en concepte de l’IBI. L’alcaldessa, Consol Cantenys, recorda que el municipi està afectat directament per tres infraestructures: l’AP-7, l’estació de l’AVE i l’N-II. A partir de l’1 de setembre, però, no rebrà cap mena de compensació.

“Crec que l’Estat hauria de compensar els municipis i, si no, s’ha de revisar el finançament municipal, perquè això no pot ser”, diu. “Estem completament d’acord que s’acabi la concessió i passi a mans públiques, però sempre que es faci un bon manteniment i no siguem els ajuntaments els que sempre hi acabem perdent”, afegeix.

Cantenys també critica la falta de planificació d’un escenari que estava més que anunciat. “Estem en una situació una mica d’absurd perquè és una cosa que se sabia des de fa temps i no hi ha cap previsió o, almenys, no la sabem”, insisteix.

Tags: AP-7CatalunyaInfraestructuresSocietat

Anunci

Related Posts

L’Estat espanyol adjudica 242,8 MEUR a dos projectes d’hidrogen verd a Ascó i a la Pobla de Mafumet
Actualitat

L’Estat espanyol adjudica 242,8 MEUR a dos projectes d’hidrogen verd a Ascó i a la Pobla de Mafumet

fa 2 dies
Salut desplega el nou programa de cribratge de càncer de coll uterí a l’Ebre
Actualitat

Salut desplega el nou programa de cribratge de càncer de coll uterí a l’Ebre

fa 2 dies
Els camps ebrencs seran l’escenari d’un estudi pioner al món per quantificar les pèrdues d’aliments
Actualitat

Els camps ebrencs seran l’escenari d’un estudi pioner al món per quantificar les pèrdues d’aliments

fa 2 dies
Soler celebra una dècada de ‘transformació imparable’ a Deltebre
Actualitat

Soler celebra una dècada de ‘transformació imparable’ a Deltebre

fa 2 dies
L’alcalde de Roquetes fa un balanç positiu de la gestió del govern municipal, en l’equador del mandat
Actualitat

L’alcalde de Roquetes fa un balanç positiu de la gestió del govern municipal, en l’equador del mandat

fa 2 dies
L’HTVC, capdavanter en el transplantament de còrnia selectiu
Actualitat

L’HTVC, capdavanter en el transplantament de còrnia selectiu

fa 2 dies
Educació defensa que la nova direcció del Dertosa és decisió d’Inspecció
Actualitat

Educació defensa que la nova direcció del Dertosa és decisió d’Inspecció

fa 3 dies
El servei d’urologia a HTVC recuperarà la normalitat el 15 de juny
Actualitat

El servei d’urologia a HTVC recuperarà la normalitat el 15 de juny

fa 3 dies
L’alcalde de Santa Bàrbara lamenta ‘haver de donar explicacions’ per qüestions ambientals d’altres municipis
Actualitat

L’alcalde de Santa Bàrbara lamenta ‘haver de donar explicacions’ per qüestions ambientals d’altres municipis

fa 3 dies
Veure més

Fes el teu comentari

Facebook Twitter Instagram Youtube

QUI SOM?

Marfanta

Marfanta.com és el diari digital de les Terres de l'Ebre, a la xarxa des del 2005. Altres mitjans del grup Doble Columna són Canal 21 Ebre i el periòdic mensual Cop d'Ull.

ÚLTIMS ARTICLES

  • ‘Electricitat de km0 amb Riegos y Fuerza del Ebro: la central elèctrica de Tortosa (I)’, per Fernando Jaime Soler
  • ‘Matemàtiques recreatives dominicals (88)’
  • ‘Des de la més profunda decepció’, per Miquel Castelló

Categories

  • Actualitat
  • AGÈNCIES
  • CONTINGUT ESPECIAL
  • CONTINGUT PATROCINAT
  • Creació
  • Diàleg
  • Especial 28;-D
  • Fotonotícia
  • General
  • Pantalla Completa
  • Xalera Còmics

© 2019 Marfanta.com - Avís legal - Política de cookies - Made with ❤ by Incubalia.

Benvingut un altre cop!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In

Add New Playlist

La teva privacitat ens importa

Per oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com ara galetes per emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. Donar el consentiment a aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com ara el comportament de navegació o identificadors únics en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament determinades característiques i funcions.

Funcional Always active
L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari amb la finalitat legítima de permetre l'ús d'un determinat servei sol·licitat explícitament per l'abonat o usuari, o amb l'única finalitat de realitzar la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Estadístiques
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. L'emmagatzematge o accés tècnic que s'utilitza exclusivament amb finalitats estadístiques anònimes. Sense una citació, el compliment voluntari per part del vostre proveïdor de serveis d'Internet, o registres addicionals d'un tercer, la informació emmagatzemada o recuperada només amb aquesta finalitat no es pot utilitzar normalment per identificar-vos.
Màrqueting
L'emmagatzematge tècnic o l'accés són necessaris per crear perfils d'usuari per enviar publicitat o per fer un seguiment de l'usuari en un lloc web o en diversos llocs web amb finalitats de màrqueting similars.
Manage options Manage services Manage {vendor_count} vendors Read more about these purposes
Mostra les preferències
{title} {title} {title}
No Result
Veure tots els resultats
  • ACTUALITAT
  • CREACIÓ
  • DIÀLEG
  • Xalera Còmics
  • VÍDEOS
  • CAMPOS TERRÉ