• Qui som?
  • Anuncia’t
  • Contacte
Marfanta
  • ACTUALITAT
  • DIÀLEG
  • TERRITORI
  • PANTALLA COMPLETA
  • CREACIÓ
No Result
Veure tots els resultats
  • ACTUALITAT
  • DIÀLEG
  • TERRITORI
  • PANTALLA COMPLETA
  • CREACIÓ
No Result
Veure tots els resultats
Marfanta
No Result
Veure tots els resultats
Home Actualitat

Una desena de línies d’alta tensió ‘trinxaran’ 1.300 quilòmetres de la Catalunya rural

El GPEC proposa l'ús de les 29.000 hectàrees de sòl degradat que té el país per produir energia renovable

per ACN
19 de gener de 2022
5 minuts aprox.
0 0
0
Una desena de línies d’alta tensió ‘trinxaran’ 1.300 quilòmetres de la Catalunya rural

La situació dels macroprojectes energètics i noves línies d'alta tensió, segons el GEPEC.

L’entitat GEPEC-Ecologistes de Catalunya denuncia les noves línies de molt alta tensió (MAT) que es projecten per evacuar energia renovable trinxarien més de 1.300 quilòmetres de territori rural i espais naturals a Catalunya, unes infraestructures que suposarien desforestar prop del 4.000 hectàrees, la superfície de 8.000 camps de futbol. Després de les MAT de Forestalia i GreenCapital, des de l’agost passat s’han publicat una desena de projectes al BOE, la majoria per portar l’energia des dels clústers eòlics d’Aragó fins a l’àrea metropolitana de Barcelona. L’alternativa, insisteixen, és un model en què s’implantin les centrals energètiques en el sòl degradat que ja existeix al país, fins a 29.000 hectàrees, segons GEPEC-EdC.

El degoteig de projectes de xarxes de transport d’energia en territori rural no s’atura i, des de l’agost s’han presentat i publicat al BOE, una desena de projectes de línies d’evacuació entre Aragó i Catalunya, una a l’Empordà. GEPEC-EdC denuncia que el principal problema és que la producció de l’energia renovable es projecta molt lluny de les àrees de més consum i, per tant, cal transportar l’energia, creuant de punta a punta el país i tornant a castigar els territoris rurals, sobretot les Terres de l’Ebre, el Camp de Tarragona i el sud de Ponent.

Anunci

Si s’autoritzen, les MAT projectades trinxaran 1.300 quilòmetres de territori i suposarien desforestar prop de 4.000 hectàrees, superfície equivalent a 8.000 camps de futbol. Quim Guasch, tècnic de defensa ambiental de GEPEC-EdC, ha advertit que la línia de Forestalia, d’Aragó a Begues, tindrà 280 quilòmetres, però necessita una franja de seguretat on caldrà talar i desforestar 860 hectàrees, mesura contra el risc d’incendi. “Es pot extrapolar aquesta xifra a la resta de projectes que hi ha sobre la taula, i els 1.300 quilòmetres de línies d’alta tensió. L’impacte és molt significatiu”, ha dit.

L’alternativa, insisteixen, és un model en què s’implantin les renovables en el sòl degradat que ja existeix al país. GEPEC-EdC assegura que evitaria “la pèrdua de biodiversitat” en aquest procés de descarbonització “urgent i prioritari” que necessita el planeta. “Cal apropar l’energia als llocs de consum, sense línies de molta alta tensió, aprofitant 29.000 hectàrees que tenim a Catalunya de sòl industrial, urbà, antròpic o artificial”, ha detallat Guasch.

Es tracta, a més, d’aprofitar sostres, polígons industrials, àrees periurbanes, infraestructures i servituds, com autopistes i carreteres, on hi ha “moltes hectàrees” on poder instal·lar centrals de renovables. Encara que el recurs eòlic no sigui el mateix que en altres zones rurals, l’entitat insisteix que el recurs solar és igual a Barcelona que al Montsià o a l’Alt Camp, on ara estan projectant la majoria de parcs solar fotovoltaics. “Creiem que es podria complir amb l’objectiu de consum de renovables de l’horitzó 2030”, ha defensat Joaquim Estellé, membre de la junta de GEPEC-EdC.

Per executar aquesta proposta, Estellé recorda que Catalunya necessita un pla i un càlcul de necessitats i de possibilitats de producció que no s’ha fet i no acompanya cap dels dos últims decrets d’emergència climàtica. La transició, com ha remarcat Estellé, també implica incentivar “el decreixement del consum” i impulsar un model eficient. Des de GEPEC-EdC, recorden que el mateix decret de la Generalitat reconeix que allunyar els centres de producció dels del consum suposa una pèrdua del 15% de l’energia produïda a causa de l’escalfament (efecte Joule).

Impacte als espais agraris i naturals i a la biodiversitat

Si els projectes s’acaben executant, GEPEC-EdC alerta que afectarien directament sis espais naturals protegits, trenta àrees protegides per la Xarxa Natura 2000 i integrades al PEIN (Pla d’Espais d’Interès Natural). També travessen 14 connectors terrestres de l’avifauna protegida -algunes en perill d’extinció com l’àguila cuabarrada i la daurada, la Ganga o el Sisó-, dividint els hàbitats, les migracions i la interrelació de les poblacions de moltes altres espècies animals.

Frau de llei i suplantació de REE

L’entitat ecologista denuncia que el model de transició energètica de Catalunya continua obeint als interessos de les grans multinacionals, que volen passar de liderar l’extracció de combustibles fòssils a liderar la revolució verda” sense respectar els espais naturals i la biodiversitat. Acusen les promotores de cometre “un frau de llei” quan fragmenten molts petits projectes que “responen a un o dos macroprojectes”. “Fragmentats en sèries de diferents MAT, subestacions i centrals pot semblar que no són un macropoejcte, però la realitat és una altra”, ha denunciat Joan Pons, consultor jurídic ambiental d’INSTA. Pons ha recordat que la Llei d’avaluació ambiental prohibeix fraccionar els projectes per minimitzar l’impacte ambiental, però les grans promotores no ho estarien complint.

També acusen de “sobredimensionar” les línies d’evacuació per suplantar la funció de Res Eléctrica Española (REE). Els projectes publicats tenen més capacitat d’evacuació que la producció de les centrals energètiques a les quals estan vinculades. “És fàcil deduir que pretenen interconnectar diferents centrals i subestacions i fins i tot interconnectar subestacions i línies existents”, ha assegurat el consultor d’INSTA. “No deixa de ser un projecte de línies de transport d’energia i Forestalia, per exemple, vol substituir la funció de REE”, ha defensat.

La llei ho permet sempre i quan REE hagi delegat a les empreses aquesta funció i que les promotores, en els seus estatuts i objecte social, tinguin clarament definida aquesta funció. “Ara mateix no està demostrat per part d’aquestes empreses”, ha recordat. Pons també ha assenyalat que els Plans estatals de transport de l’energia no preveuen cap d’aquestes línies. “Costa entendre com el Ministeri i REE les faran encaixar”, ha conclòs.

Més temps per als afectats i ajuntaments

Finalment, des de GEPEC-EdC exigeixen que cal ampliar els períodes d’informació pública dels projectes perquè 30 dies hàbils perquè són insuficients per a la ciutadania i els ajuntaments revisin expedients de milers de pàgines i gigues d’informació que les consultores de les promotores han estat treballant durant anys. També retreuen que les empreses no estiguin obligades a justificar l’encaix del projecte amb els planejaments urbanístics territorials i municipals i que siguin les administracions locals que hagin d’al·legar si això no passa.

Tags: Baix CampEnergiaForestaliaINSTAJoaquim EstelléMedi AmbientQuim GuaschReusRibera d'EbreSocietatTerra AltaTerres de l'EbreXimo Estellé

Anunci

Entrada anterior

Jordan identifica els tres motius del canvi de discurs de la Generalitat sobre l’hospital

Següent entrada

Jordan: ‘Esquerra i el PSC rebran un fort càstig a les pròximes municipals a Tortosa’

Related Posts

Romero avisa Esquerra que no tindrà el suport del PSC per rebaixar el fons nuclear
Actualitat

Romero avisa Esquerra que no tindrà el suport del PSC per rebaixar el fons nuclear

fa 1 dia
Forcadell adverteix d’una retallada en el pressupost per al Poble Vell de Corbera
Actualitat

Forcadell adverteix d’una retallada en el pressupost per al Poble Vell de Corbera

fa 1 dia
Viña acusa Junts i PSC de ‘fer soroll’ i nega que el Esquerra vulga retallar el fons nuclear
Actualitat

Viña acusa Junts i PSC de ‘fer soroll’ i nega que el Esquerra vulga retallar el fons nuclear

fa 2 dies
El PSC de l’Ebre demana la dimissió de Salvadó per la retallada del fons nuclear
Actualitat

El PSC de l’Ebre demana la dimissió de Salvadó per la retallada del fons nuclear

fa 2 dies
Irene Negre (Junts) denuncia que Esquerra torna a retallar el Fons Nuclear al 20%
Actualitat

Irene Negre (Junts) denuncia que Esquerra torna a retallar el Fons Nuclear al 20%

fa 2 dies
El CAT posa en marxa una planta de llum ultraviolada per millorar la potabilització
Actualitat

El CAT posa en marxa una planta de llum ultraviolada per millorar la potabilització

fa 2 dies
Primers tractaments profilàctics del VIH a l’hospital de Tortosa
Actualitat

L’ampliació de l’Hospital de Tortosa i la protecció del Delta, principals inversions a l’Ebre al pressupost del 2023

fa 2 dies
L’Estat promou 20 habitatges socials a Batea i la restauració de l’antiga estació de Bot
Actualitat

L’Estat promou 20 habitatges socials a Batea i la restauració de l’antiga estació de Bot

fa 2 dies
Ulldecona impulsa una comunitat energètica amb la instal·lació de dos plaques solars als pavellons
Actualitat

Ulldecona impulsa una comunitat energètica amb la instal·lació de dos plaques solars als pavellons

fa 2 dies
Veure més
Següent entrada
Jordan: ‘Esquerra i el PSC rebran un fort càstig a les pròximes municipals a Tortosa’

Jordan: 'Esquerra i el PSC rebran un fort càstig a les pròximes municipals a Tortosa'

La PDE denuncia ‘agressivitat mediàtica’ per rebutjar el projecte dels assuts de Sercosa

La PDE denuncia 'agressivitat mediàtica' per rebutjar el projecte dels assuts de Sercosa

Flix se suma a la campanya d’una xiqueta de 13 anys que reclama equips mixtos de futbol

Flix se suma a la campanya d'una xiqueta de 13 anys que reclama equips mixtos de futbol

Fes el teu comentari

Facebook Twitter Instagram Youtube

QUI SOM?

Marfanta

Marfanta.com és el diari digital de les Terres de l'Ebre, a la xarxa des del 2005. Altres mitjans del grup Doble Columna són Canal 21 Ebre i el periòdic mensual Cop d'Ull.

ÚLTIMS ARTICLES

  • Romero avisa Esquerra que no tindrà el suport del PSC per rebaixar el fons nuclear
  • Forcadell adverteix d’una retallada en el pressupost per al Poble Vell de Corbera
  • Viña acusa Junts i PSC de ‘fer soroll’ i nega que el Esquerra vulga retallar el fons nuclear

Categories

  • Actualitat
  • AGÈNCIES
  • CONTINGUT ESPECIAL
  • Creació
  • Diàleg
  • Especial 28;-D
  • Fotonotícia
  • General
  • Pantalla Completa

© 2019 Marfanta.com - Avís legal - Política de cookies - Made with ❤ by Incubalia.

No Result
Veure tots els resultats
  • INICI
    • QUI SOM
  • ACTUALITAT
  • DIÀLEG
  • TERRITORI
  • PANTALLA COMPLETA
  • CREACIÓ

Benvingut un altre cop!

Login to your account below

Forgotten Password?

Crear un nou compte!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
Aquest lloc utilitza cookies. Continuant amb la navegació estaras donant el consentiment per poder utilizar aquestes cookies. Visita la nostra Política de cookies.