El dissenyador i artista digital Josep R. Casals ha publicat un fil de Twitter per explicar la seua reconstrucció virtual de la Tortosa del segle XVI, que ha servit per renovar l’exposició del Centre d’Interpretació del Renaixement. El projecte, encarregat per l’àrea de Turisme de l’Ajuntament de Tortosa, s’ha basat en documentació històrica i gràfica de gran valor, segons Casals. “Les vistes que el dibuixant flamenc Anton van den Wyngaerde va fer de Tortosa al 1563 ens deixen dos testimonis excepcionals, quasi una fotografia, de la Tortosa d’aquell moment, de forma que podem comparar amb plànols de diferents èpoques per dissenyar un traçat urbà precís”, ha explicat el dissenyador.
L’autor també ha explicat que es tracta d’un treball rigorós, que ha realitzat a partir de documentació i dades tangibles, “per traçar de forma el més realista possible la construcció d’una hipòtesi, ajustant-nos a la realitat històrica i omplint els buits amb paral.lels que ens permeten reconstruir el que no coneixem”. Així, ha dit que “per això és necessari utilitzar una base de treball amb la precisió adequada per l’extensió i complexitat de la reconstrucció, com és la topografia real, posant atenció tant al relleu i al traçat de la ciutat actual, com als elements patrimonials supervivents com a base d’estudi”.
De fet, detalla que a partir de la combinació de les vistes de Wyngaerde, la documentació històrica i l’estudi dels elements patrimonials que han arribat als nostres dies, ha pogut reconstruir fidelment el perímetre de la ciutat de Tortosa al segle XVI, amb les defenses, el traçat urbà, camins i el riu, així com els edificis civils i religiosos principals. “Tot i això, la correlació de perspectives amb la realitat tangible és complexa i sovint hem hagut de discutir la situació exacta i morfologia de certs edificis, amb la inestimable ajuda de l’estudi de M. Angel Baila que ja va dibuixar un possible plànol detallat del segle XVI”, escriu Casals al seu fil.
El tram central de la façana fluvial concentra alguns dels principals elements patrimonials. Reproduir el Palau del Bisbe i el pont de Barques, el conjunt de la Catedral, i el portal de Tamarit, a peu del riu, van ser el primer objectiu de l’artista digital. “La catedral gòtica en construcció avançava a mida que creixia la nau cap a la façana, on encara es conservava la romànica. El portal de Tamarit convertit en moll de descàrrega de materials de l’obra, que també ocuparia tots els espais disponibles a la plaça engolint el cementiri”, ha assenyalat.
“Riu amunt la façana fluvial està dominada per la imponent silueta del castell, sobre el barri de Sant Jaume. L’església romànica que li dóna nom penja sobre els murs de la riba on s’assenta tot el barri fent la funció defensiva d’una muralla a més de protegir-lo de les crescudes”, remarca el mateix autor, que promet un segon fil amb més detalls del projecte de recreació virtual, a partir d’avui. “Us deixo amb aquesta vista de Tortosa al s.XVI des del riu mirant al sud”, conclou Casals.
*Podeu llegir tot el fil de Twitter en el següent enllaç.
Com vaig prometre, aquí teniu #ReconstruccióVirtual de #Tortosa al s. XVI, basada en documentació històrica i gràfica de gran valor i encarregada per l'Ajuntament de @Tortosa des del Departament de Turisme per renovar l'exposició del Centre d'Interpretació del #Renaixement 🧵👇😀 https://t.co/Jod81iEG7v
— jrcasals (@jr_casals) June 21, 2022
Fes el teu comentari