• Inici
  • Qui som?
  • Anuncia’t
  • Contacte
Marfanta
  • ACTUALITAT
  • CREACIÓ
  • DIÀLEG
  • Xalera Còmics
  • VÍDEOS
  • CAMPOS TERRÉ
No Result
Veure tots els resultats
  • ACTUALITAT
  • CREACIÓ
  • DIÀLEG
  • Xalera Còmics
  • VÍDEOS
  • CAMPOS TERRÉ
No Result
Veure tots els resultats
Marfanta
No Result
Veure tots els resultats
Home Actualitat

De terrenys heretats a horts socials i comunitaris: una dotzena de persones cultivaran ‘Lo Tros’ d’Amposta

per ACN
24 d'octubre de 2022
Reading Time: 3 mins read
0 0
0

Una dotzena de persones cultivaran ‘Lo Tros’, l’hort comunitari, ecològic i assembleari d’Amposta. El terreny on s’ubica el projecte va ser l’herència d’un veí en favor de l’Ajuntament, que va donar-lo amb la condició que la finca revertís en la societat. Els col·lectius beneficiaris de la vintena de bancals de terra són persones en situació de vulnerabilitat, majors de 65 anys, entitats i ciutadania en general. Cada usuari pot conrear un parell de bancals durant dos anys. La iniciativa, segons la regidora de Medi Rural i Espais Verds Carla Bonfill, aposta per la cohesió social, la sostenibilitat ambiental i la sobirania alimentària. A finals d’any s’incrementaran els bancals i s’obrirà un concurs públic per escollir nous usuaris.

El punt de partida de la iniciativa de ‘Lo Tros’ va ser el desig d’un veí de la ciutat, que va manifestar en vida la voluntat de donar una finca agrícola a l’Ajuntament. El requisit per fer aquesta donació era que es destinés al servei de la ciutadania. En el testament, l’home també va afegir-hi una casa en favor del consistori.

Anunci

Adequar la parcel·la de poc més de 2.000 metres quadrats va ser el primer pas per fer realitat el projecte ‘Lo Tros’, una tasca que es va fer de forma comunitària. Així, els alumnes de l’Escola Agrària d’Amposta van dissenyar i executar els bancals que avui formen part de l’hort social. La proposta que finalment es va imposar és la d’una vintena de bancals de terra, amb tires de reg per degoteig. L’espai s’ha complementat amb una caseta d’eines i una zona compartida amb ombra i bancs. Per la seva part, els estudiants de l’Escola d’Art i Disseny d’Amposta es van encarregar de la creació de la marca i el logotip de la iniciativa.

A partir d’aquí, el consistori ampostí va obrir un concurs públic per repartir els bancals entre les persones interessades. Els col·lectius als quals va destinat ‘Lo Tros’ són principalment persones en situació de vulnerabilitat, majors de 65 anys, entitats i ciutadania en general. De moment, deu usuaris i dues organitzacions sense ànim de lucre cultivaran la terra amb les hortalisses que prefereixin. Ho podran fer durant un termini de dos anys, fins que s’obri un nou concurs amb la voluntat de garantir la rotació d’usuaris. Ara bé, gaudir de ‘Lo Tros’ comporta uns drets, però també uns deures. Els principals són tenir cura de la terra durant la cessió dels bancals i conrear l’espai mitjançant pràctiques ecològiques.

Suma d’experiències entre usuaris

Entre les persones que hauran de tenir cura de les parcel·les d’hort, hi ha qui ja està habituat a treballar amb la terra i d’altres que s’estrenen, com és el cas de la Mihaela Andriescu i la Maria Valentín, respectivament. “El primer dia ens van fer una classe per orientar-nos als que no en tenim ni idea, és una iniciativa molt divertida”, ha assenyalat Valentín. Es tracta d’una situació diferent de la de la Mihaela, qui compta amb experiència familiar a l’hora de cuidar un hort. “Quan venim a l’hort parlem i compartim eines, va molt bé per fer amistats i conèixer noves persones”, ha assegurat.

La voluntat no només és aprendre com conrear, sinó també crear una xarxa de suport entre els usuaris. De fet, l’aspecte comunitari i assembleari és un dels pilars que sustenten la iniciativa, segons ha apuntat la regidora de Medi Rural i Espais Verds, Carla Bonfill. En aquesta línia, l’espai també serà un espai de trobada per al conjunt de la ciutadania, on es faran formacions i altres activitats educatives. És per això que s’han reservat tres bancals per a projectes municipals on es faran cursos o tallers oberts, així com una “parcel·la mestra” gestionada per l’alumnat de l’Escola Agrària.

Integració social, sostenibilitat ambiental i sobirania alimentària

Més enllà de fomentar la integració social, la iniciativa aposta per la sobirania alimentària i alhora, la sostenibilitat ambiental. Segons Bonfill, ‘Lo Tros’ posa el focus en el valor de cultivar hortalisses i verdures de proximitat respectant els principis de sostenibilitat i crea relacions “improbables” entre diferents col·lectius mentre comparteixen un espai públic.

Està previst que a finals d’any l’Ajuntament d’Amposta ampliï el nombre de bancals de terra a la finca i obri un nou concurs per trobar nous usuaris que es puguin beneficiar d’aquesta iniciativa.

Tags: AgriculturaAmpostaCarla BonfillMontsiàSocietat

Anunci

Related Posts

L’Estat espanyol adjudica 242,8 MEUR a dos projectes d’hidrogen verd a Ascó i a la Pobla de Mafumet
Actualitat

L’Estat espanyol adjudica 242,8 MEUR a dos projectes d’hidrogen verd a Ascó i a la Pobla de Mafumet

fa 3 dies
Salut desplega el nou programa de cribratge de càncer de coll uterí a l’Ebre
Actualitat

Salut desplega el nou programa de cribratge de càncer de coll uterí a l’Ebre

fa 3 dies
Els camps ebrencs seran l’escenari d’un estudi pioner al món per quantificar les pèrdues d’aliments
Actualitat

Els camps ebrencs seran l’escenari d’un estudi pioner al món per quantificar les pèrdues d’aliments

fa 3 dies
Soler celebra una dècada de ‘transformació imparable’ a Deltebre
Actualitat

Soler celebra una dècada de ‘transformació imparable’ a Deltebre

fa 3 dies
L’alcalde de Roquetes fa un balanç positiu de la gestió del govern municipal, en l’equador del mandat
Actualitat

L’alcalde de Roquetes fa un balanç positiu de la gestió del govern municipal, en l’equador del mandat

fa 3 dies
L’HTVC, capdavanter en el transplantament de còrnia selectiu
Actualitat

L’HTVC, capdavanter en el transplantament de còrnia selectiu

fa 3 dies
Educació defensa que la nova direcció del Dertosa és decisió d’Inspecció
Actualitat

Educació defensa que la nova direcció del Dertosa és decisió d’Inspecció

fa 4 dies
El servei d’urologia a HTVC recuperarà la normalitat el 15 de juny
Actualitat

El servei d’urologia a HTVC recuperarà la normalitat el 15 de juny

fa 4 dies
L’alcalde de Santa Bàrbara lamenta ‘haver de donar explicacions’ per qüestions ambientals d’altres municipis
Actualitat

L’alcalde de Santa Bàrbara lamenta ‘haver de donar explicacions’ per qüestions ambientals d’altres municipis

fa 4 dies
Veure més

Fes el teu comentari

Facebook Twitter Instagram Youtube

QUI SOM?

Marfanta

Marfanta.com és el diari digital de les Terres de l'Ebre, a la xarxa des del 2005. Altres mitjans del grup Doble Columna són Canal 21 Ebre i el periòdic mensual Cop d'Ull.

ÚLTIMS ARTICLES

  • ‘Electricitat de km0 amb Riegos y Fuerza del Ebro: la central elèctrica de Tortosa (I)’, per Fernando Jaime Soler
  • ‘Matemàtiques recreatives dominicals (88)’
  • ‘Des de la més profunda decepció’, per Miquel Castelló

Categories

  • Actualitat
  • AGÈNCIES
  • CONTINGUT ESPECIAL
  • CONTINGUT PATROCINAT
  • Creació
  • Diàleg
  • Especial 28;-D
  • Fotonotícia
  • General
  • Pantalla Completa
  • Xalera Còmics

© 2019 Marfanta.com - Avís legal - Política de cookies - Made with ❤ by Incubalia.

Benvingut un altre cop!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In

Add New Playlist

La teva privacitat ens importa

Per oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com ara galetes per emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. Donar el consentiment a aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com ara el comportament de navegació o identificadors únics en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament determinades característiques i funcions.

Funcional Always active
L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari amb la finalitat legítima de permetre l'ús d'un determinat servei sol·licitat explícitament per l'abonat o usuari, o amb l'única finalitat de realitzar la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Estadístiques
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. L'emmagatzematge o accés tècnic que s'utilitza exclusivament amb finalitats estadístiques anònimes. Sense una citació, el compliment voluntari per part del vostre proveïdor de serveis d'Internet, o registres addicionals d'un tercer, la informació emmagatzemada o recuperada només amb aquesta finalitat no es pot utilitzar normalment per identificar-vos.
Màrqueting
L'emmagatzematge tècnic o l'accés són necessaris per crear perfils d'usuari per enviar publicitat o per fer un seguiment de l'usuari en un lloc web o en diversos llocs web amb finalitats de màrqueting similars.
Manage options Manage services Manage {vendor_count} vendors Read more about these purposes
Mostra les preferències
{title} {title} {title}
No Result
Veure tots els resultats
  • ACTUALITAT
  • CREACIÓ
  • DIÀLEG
  • Xalera Còmics
  • VÍDEOS
  • CAMPOS TERRÉ