• Inici
  • Qui som?
  • Anuncia’t
  • Contacte
Marfanta
  • ACTUALITAT
  • CREACIÓ
  • DIÀLEG
  • Xalera Còmics
  • VÍDEOS
  • CAMPOS TERRÉ
No Result
Veure tots els resultats
  • ACTUALITAT
  • CREACIÓ
  • DIÀLEG
  • Xalera Còmics
  • VÍDEOS
  • CAMPOS TERRÉ
No Result
Veure tots els resultats
Marfanta
No Result
Veure tots els resultats
Home Actualitat

L’Ebre recupera vida: IDECE i CERM alliberen 44 esturions dins del programa Life MigratoEbre

per Cinta Bonet
17 de desembre de 2025
Reading Time: 3 mins read
0 0
0

L’Institut per al Desenvolupament de les Comarques de l’Ebre (IDECE) i el Centre d’Estudis de Rius Mediterranis (CERM) han dut a terme aquest dimecres el tercer alliberament d’esturions al riu Ebre, amb la solta de 44 exemplars a l’altura de Tivenys (Baix Ebre). Els peixos provenien del centre aqüícola de l’IRTA de la Ràpita, on s’han adaptat després d’arribar des de França, en el marc del programa de reintroducció d’aquesta espècie emblemàtica.

Amb aquest alliberament, ja són 138 els esturions reintroduïts a l’Ebre, mig segle després de la seva desaparició. El coordinador del projecte, Marc Ordeix (CERM – Universitat de Vic), ha destacat el “correcte comportament” dels exemplars alliberats des del 2023 i ha recordat que el projecte Life MigratoEbre ha estat clau per recuperar altres espècies migradores, com la saboga.

Anunci

Gràcies a la col·laboració amb el govern francès i el centre de reproducció INRAE de Saint Seurin-sur-l’Isle (Nova Aquitània), cada any arriben desenes d’exemplars. Enguany s’han reintroduït 44 esturions, després dels 50 de l’any passat, tot i que el quart alliberament no es farà fins al 2027, a causa de la dificultat en la cria. L’època escollida, a finals d’any, respon a la temperatura òptima de l’aigua per a la seva adaptació.

Adaptació i comportament natural

Segons Ordeix, els esturions alliberats els anys 2023 i 2024 “s’han adaptat bé” tant al tram final del riu com al Delta de l’Ebre. Alguns exemplars s’han quedat a l’estuari, mentre que d’altres han marxat cap al mar, mostrant un comportament “idoni i esperat” similar al d’altres programes de reintroducció com els dels rius Garona i Dordonya.

El científic recorda que el projecte és un procés a llarg termini, i que caldran prop de dues dècades perquè els exemplars arribin a la maduresa reproductiva i puguin remuntar el riu. “Caldran molts alliberaments i paciència, però el camí està ben traçat”, ha afirmat.

Recuperació ambiental i espècies migradores

L’esturió, extingit a l’Ebre als anys 70, tenia una gran importància ecològica i econòmica. Avui, la seva reintroducció és possible gràcies a la millora de la qualitat de l’aigua i a la reducció de la sobrepesca. A més, les rampes de peixos construïdes als assuts de Xerta i Ascó dins del Life MigratoEbre han permès el retorn d’espècies com la saboga, de la qual fins i tot s’han detectat juvenils al riu.

“És una notícia excel·lent, la saboga torna a reproduir-se aigües amunt”, ha celebrat Ordeix, recordant que aquest peix havia desaparegut del tram baix del riu.

Reptes i depredadors

Un dels principals reptes continua sent el control dels depredadors, com el silur, una espècie invasora que comparteix hàbitat amb l’esturió. Tot i que no hi ha dades que indiquin depredacions, Ordeix adverteix que cal “sacrificar els exemplars invasors” per protegir el projecte.

Els esturions alliberats porten marques internes i externes i emissors d’ultrasons que permeten monitorar-ne els moviments des del riu fins al mar de l’Ebre, però no s’ha pogut instal·lar tecnologia per detectar depredacions per manca de finançament.

Tags: BiodiversitatCERMDelta de l'EbreEsturionsIdeceINRAEIRTALife MigratoEbreMarc OrdeixMedi AmbientTerres de l'EbreTivenys

Anunci

Related Posts

Illa reivindica la ciència des de l’Observatori de l’Ebre abans de l’eclipsi
Actualitat

Illa reivindica la ciència des de l’Observatori de l’Ebre abans de l’eclipsi

fa 6 hores
Restringit l’accés als Ports i a la Foradada durant l’eclipsi solar
Actualitat

Restringit l’accés als Ports i a la Foradada durant l’eclipsi solar

fa 6 hores
El Trabucador s’omple des de primera hora per viure l’eclipsi solar total
Actualitat

El Trabucador s’omple des de primera hora per viure l’eclipsi solar total

fa 6 hores
Canal 21 Ebre oferirà un programa especial en directe per seguir l’eclipsi solar total
Actualitat

Canal 21 Ebre oferirà un programa especial en directe per seguir l’eclipsi solar total

fa 16 hores
L’Observatori de l’Ebre i el territori es preparen per l’eclipsi solar total de 2026
Actualitat

L’Observatori de l’Ebre es convertirà en l’epicentre científic de l’eclipsi

fa 17 hores
Unes 150 persones constitueixen a Jesús la Plataforma pel Territori contra el model del PLATER
Actualitat

Unes 150 persones constitueixen a Jesús la Plataforma pel Territori contra el model del PLATER

fa 1 dia
Trànsit preveu una mobilitat majoritàriament de proximitat per l’eclipsi i reforça el control a l’AP-7
Actualitat

Trànsit preveu una mobilitat majoritàriament de proximitat per l’eclipsi i reforça el control a l’AP-7

fa 1 dia
Els Mossos d’Esquadra incorporen 77 nous agents al Camp de Tarragona i a les Terres de l’Ebre
Actualitat

700 Mossos reforçaran el dispositiu de trànsit per l’eclipsi a l’Ebre, Tarragona i Ponent

fa 1 dia
Manolo Ripollès porta a Lo Pati una mirada crítica sobre les ferides de la natura
Actualitat

Manolo Ripollès porta a Lo Pati una mirada crítica sobre les ferides de la natura

fa 1 dia
Veure més

Fes el teu comentari

Facebook Twitter Instagram Youtube

QUI SOM?

Marfanta

Marfanta.com és el diari digital de les Terres de l'Ebre, a la xarxa des del 2005. Altres mitjans del grup Doble Columna són Canal 21 Ebre i el periòdic mensual Cop d'Ull.

ÚLTIMS ARTICLES

  • Illa reivindica la ciència des de l’Observatori de l’Ebre abans de l’eclipsi
  • Restringit l’accés als Ports i a la Foradada durant l’eclipsi solar
  • El Trabucador s’omple des de primera hora per viure l’eclipsi solar total

Categories

  • Actualitat
  • AGÈNCIES
  • CONTINGUT ESPECIAL
  • CONTINGUT PATROCINAT
  • Creació
  • Diàleg
  • Especial 28;-D
  • Fotonotícia
  • General
  • Pantalla Completa
  • Xalera Còmics

© 2019 Marfanta.com - Avís legal - Política de cookies - Made with ❤ by Incubalia.

Benvingut un altre cop!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In

Add New Playlist

La teva privacitat ens importa

Per oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com ara galetes per emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. Donar el consentiment a aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com ara el comportament de navegació o identificadors únics en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament determinades característiques i funcions.

Funcional Always active
L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari amb la finalitat legítima de permetre l'ús d'un determinat servei sol·licitat explícitament per l'abonat o usuari, o amb l'única finalitat de realitzar la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Estadístiques
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. L'emmagatzematge o accés tècnic que s'utilitza exclusivament amb finalitats estadístiques anònimes. Sense una citació, el compliment voluntari per part del vostre proveïdor de serveis d'Internet, o registres addicionals d'un tercer, la informació emmagatzemada o recuperada només amb aquesta finalitat no es pot utilitzar normalment per identificar-vos.
Màrqueting
L'emmagatzematge tècnic o l'accés són necessaris per crear perfils d'usuari per enviar publicitat o per fer un seguiment de l'usuari en un lloc web o en diversos llocs web amb finalitats de màrqueting similars.
  • Manage options
  • Manage services
  • Manage {vendor_count} vendors
  • Read more about these purposes
Mostra les preferències
  • {title}
  • {title}
  • {title}
No Result
Veure tots els resultats
  • ACTUALITAT
  • CREACIÓ
  • DIÀLEG
  • Xalera Còmics
  • VÍDEOS
  • CAMPOS TERRÉ