Dignitat a les Vies ha demanat explicacions al Govern, Renfe i Adif pel “descontrol” viscut aquest dimecres a les estacions del corredor sud i de Barcelona coincidint amb l’eclipsi solar total.
La portaveu de l’entitat, Anna Gómez, considera que el dispositiu ferroviari no va estar a l’altura d’una jornada en què ja es preveia una elevada mobilitat.
“Sembla que l’eclipsi els va agafar per sorpresa”, ha lamentat Gómez, que s’ha preguntat per què no es van programar més trens cap al sud, per què no tots els combois circulaven amb doble composició i per què no hi havia més personal a les estacions.
La plataforma considera que la situació va arribar a posar en risc els passatgers per les aglomeracions a les andanes i als trens.
Reclamen saber quanta gent hi havia a Tarragona
Dignitat a les Vies reclama conèixer quants passatgers van arribar a concentrar-se a l’estació de Tarragona, un dels punts més col·lapsats després de la fase de totalitat de l’eclipsi.
La plataforma també assegura que estacions més petites, com Torredembarra i Altafulla, van arribar a estar “molt al límit”.
Segons Gómez, s’hauria d’haver previst un sistema per ordenar les cues, controlar els fluxos d’entrada i informar els usuaris sobre les vies i els trens.
La portaveu compara la situació amb altres esdeveniments multitudinaris, com el Gran Premi de Fórmula 1 a Montmeló, on es despleguen dispositius específics amb personal informador.
“La sensació és que no hi ha ningú al volant”
Dignitat a les Vies considera que Rodalies va “improvisar” durant una jornada en què ja se sabia que hi hauria una gran mobilitat.
L’associació denuncia que alguns passatgers van haver de viatjar dempeus, en combois molt plens i, en alguns casos, “sense climatització”.
“La sensació que tenim sempre és que no hi ha ningú al volant”, ha afirmat Gómez.
La plataforma tampoc accepta com a suficient l’argument de la falta de material ferroviari. Segons la seva portaveu, si Renfe no disposava de prou trens, ho hauria d’haver comunicat al Govern i buscar alternatives.
“Haurien d’haver buscat solucions internes. No es podia fallar de tant”, ha afirmat.
L’entitat reclama saber si la situació es podia haver previst millor i quines mesures es prendran davant futurs esdeveniments multitudinaris.
Rodalies defensa que va posar “tots els esforços”
Per la seva part, el gerent d’operacions de Rodalies, David Andrés, ha defensat aquest dijous en una entrevista a la SER que es van posar “tots els esforços” disponibles per reforçar les línies R15 i R16.
Segons Andrés, l’R15 va passar de 1.000 a 1.600 places, un increment del 60%, mentre que l’R16 va passar de 1.800 a 3.600 places.
Tot i el reforç, el responsable de Rodalies ha demanat disculpes als passatgers que no van poder viatjar cap al sud de Catalunya.
“Malauradament, no tenim més material, no tenim més trens per poder posar més places perquè no podem deixar de donar servei a la resta de viatgers del territori”, ha explicat.
La incidència de Castelldefels va complicar el servei
Andrés també ha assenyalat que una incidència de senyalització a Castelldefels durant la tarda va complicar encara més la circulació.
Segons ha detallat, la incidència va limitar el pas a dos trens per hora i sentit.
Pel que fa al retorn al vespre, el gerent d’operacions ha reconegut que a Tarragona es va haver d’esperar que passessin diversos trens abans que alguns passatgers poguessin pujar-hi.
Davant les aglomeracions, es va activar un dispositiu coordinat amb els Mossos d’Esquadra i es va tancar temporalment l’estació de Tarragona per evitar una concentració excessiva de persones a les andanes.
Renfe assegura que no disposava de més trens
El responsable de Rodalies ha insistit que no hi havia més material disponible per incrementar encara més l’oferta.
“Sabíem que hi hauria molta afluència, sabíem que viatjaria molta gent, però ja vam dotar l’R15 i l’R16 de la màxima possibilitat per portar viatgers”, ha afirmat.
Andrés sosté que reorganitzar encara més el servei hauria comportat deixar sense trens altres usuaris de Catalunya.










Fes el teu comentari