• Inici
  • Qui som?
  • Anuncia’t
  • Contacte
Marfanta
  • ACTUALITAT
  • CREACIÓ
  • DIÀLEG
  • Xalera Còmics
  • VÍDEOS
  • CAMPOS TERRÉ
No Result
Veure tots els resultats
  • ACTUALITAT
  • CREACIÓ
  • DIÀLEG
  • Xalera Còmics
  • VÍDEOS
  • CAMPOS TERRÉ
No Result
Veure tots els resultats
Marfanta
No Result
Veure tots els resultats
Home Actualitat

El crit agònic de la pagesia: ‘Per comprar un litre de gasoil necessito tres quilos d’olives’

per Gustau Moreno
17 de febrer de 2020
Reading Time: 3 mins read
0 0
0

La pagesia del territori ja no pot més. El canvi climàtic i els períodes de sequera han provocat que durant l’última dècada s’hagin registrat davallades de producció de fins al 50% als conreus de secà del Baix Ebre i Montsià. Agustí Chavarria és un pagès que treballa finques de Tortosa, Roquetes o Mas de Barberans. Lamenta que hi hagut una pèrdua de poder adquisitiu dels pagesos, un fet que s ‘ha agreujat amb la crisi de mercat de l’oli, fins al punt que es plantegen no recollir les olives dels arbres. “Com que produïm menys, el nostre poder adquisitiu també és molt inferior. A més, ens estem trobant amb les influències de mercat que són vergonyoses. Enguany tenim una mitjana de preu de 30 cèntims per quilo d’olives, no ens surten els números”, ha denunciat. “El símil és que per comprar un litre de gasoil jo necessitaré, aproximadament, tres quilos d’olives. En estos preus no es pot treballar”, ha lamentat el pagès.

Chavarria adverteix del problema socioeconòmic que provocarà, a les Terres de l’Ebre, el fet que la pagesia no siga un ofici rendible per la crisi estructural del sector. Troba a faltar més implicació de les administracions, però també dels sindicats agraris, mentre que els controls i les inspeccions als pagesos són cada vegada més estrictes. “Jo em pregunto si algú de les administracions, que tant es preocupen d’estes inspeccions, també es preocupen de què un litre d’oli tinga un preu digne”, ha qüestionat. “La resposta tots la sabem, i és que no”, ha afegit. “Volem tindre un territori net, endreçat, polit i sobretot productiu, o volem tenir un territori erm i abandonat?“, s’ha preguntat.

Anunci

De fet, els pagesos alerten de l’abandonament de camps de conreu, però sobretot d’un deteriorament greu de l’economia als pobles d’interior. Joan Montesó, qui durant anys va ser coordinador de la Unió de Pagesos a l’Ebre, afirma que les administracions no donen respostes a les demandes del camp. “Les administracions, en estos moments, o no estan o tenen la porta tancada”, ha remarcat, tot abans de preguntar-se si volem un país en què els grans fons d’inversió gestionaran les finques i en què no hi haurà pagesos que viuran al món rural i defensaran el territori.

Segons Montesó, cal parlar de “multifuncionalitat”, perquè a banda de produir aliments de proximitat i de qualitat també cal tenir en compte el manteniment del territori. “No pot ser que avui per avui no ens podem guanyar la vida, mentre portem productes d’altres llocs del món sense control fitosanitari, això és un veritable colador”, ha lamentat. “Per tant, sí que hi ha culpables; l’administració espanyola i també la catalana, que es posin les piles. No val només amb anar davant d’una manifestació de pagesos i dient que la culpa és dels altres”, ha advertit Montesó: “Perquè si jo o la meua família no mengem, un dia ens podem acabar cabrejant”.

Montesó considera que els pagesos han de dir prou i aturar el país. Josep Olivas, també pagès de Roquetes, afirma que les polítiques agràries de la Unió Europea només busquen el benefici d’uns quants, mentre que a Catalunya també tenim una part del país buit. Un territori que, si s’abandonen els conreus, serà consumit més fàcilment pels incendis forestals. “Tenim un país buit, des de Salses a Guardamar, i des de Fraga a l’N-340, que en realitat és un desert de color verd, en transició a desert de color cendra”, ha conclòs.

Tags: Agustí ChavarriaBaix EbreEconomiaJoan MontesóJosep OlivasMontsiàPagesosRoquetesTortosa

Anunci

Related Posts

Les trucades al 112 a les Terres de l’Ebre creixen un 13,3% el 2025 amb més de 46.000 avisos
Actualitat

Les trucades al 112 a les Terres de l’Ebre creixen un 13,3% el 2025 amb més de 46.000 avisos

fa 7 hores
Tula Llorach lidera la nova etapa de la Federació d’Associacions de Veïns de Tortosa
Actualitat

Tula Llorach lidera la nova etapa de la Federació d’Associacions de Veïns de Tortosa

fa 7 hores
Les Terres de l’Ebre brillen amb quatre nous Solets Repsol
Actualitat

Les Terres de l’Ebre brillen amb quatre nous Solets Repsol

fa 7 hores
Tortosa posa en marxa un pla de xoc per a la neteja intensiva de les illes de contenidors
Actualitat

Tortosa posa en marxa un pla de xoc per a la neteja intensiva de les illes de contenidors

fa 7 hores
‘Ribera Exprés’: teatre, música i memòria ferroviària damunt d’un tren històric a Móra la Nova
Actualitat

‘Ribera Exprés’: teatre, música i memòria ferroviària damunt d’un tren històric a Móra la Nova

fa 7 hores
Tortosa estrena noves rutes i eines digitals per reforçar el seu atractiu cultural i de natura
Actualitat

Tortosa estrena noves rutes i eines digitals per reforçar el seu atractiu cultural i de natura

fa 1 dia
Tortosa impulsa el cicle “Aigua i Democràcia” per avançar cap a una gestió pública i participativa del servei
Actualitat

Tortosa impulsa el cicle “Aigua i Democràcia” per avançar cap a una gestió pública i participativa del servei

fa 1 dia
La CUP Tortosa avala els pressupostos 2026 després d’incorporar mesures en habitatge, joventut i medi ambient
Actualitat

La CUP Tortosa avala els pressupostos 2026 després d’incorporar mesures en habitatge, joventut i medi ambient

fa 1 dia
Junts per Tortosa critica uns pressupostos ‘tardans’ i alerta que la ciutat està ‘aturada’
Actualitat

Junts per Tortosa critica uns pressupostos ‘tardans’ i alerta que la ciutat està ‘aturada’

fa 1 dia
Veure més

Fes el teu comentari

Facebook Twitter Instagram Youtube

QUI SOM?

Marfanta

Marfanta.com és el diari digital de les Terres de l'Ebre, a la xarxa des del 2005. Altres mitjans del grup Doble Columna són Canal 21 Ebre i el periòdic mensual Cop d'Ull.

ÚLTIMS ARTICLES

  • Les trucades al 112 a les Terres de l’Ebre creixen un 13,3% el 2025 amb més de 46.000 avisos
  • Tula Llorach lidera la nova etapa de la Federació d’Associacions de Veïns de Tortosa
  • Les Terres de l’Ebre brillen amb quatre nous Solets Repsol

Categories

  • Actualitat
  • AGÈNCIES
  • CONTINGUT ESPECIAL
  • CONTINGUT PATROCINAT
  • Creació
  • Diàleg
  • Especial 28;-D
  • Fotonotícia
  • General
  • Pantalla Completa
  • Xalera Còmics

© 2019 Marfanta.com - Avís legal - Política de cookies - Made with ❤ by Incubalia.

Benvingut un altre cop!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In

Add New Playlist

La teva privacitat ens importa

Per oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com ara galetes per emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. Donar el consentiment a aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com ara el comportament de navegació o identificadors únics en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament determinades característiques i funcions.

Funcional Always active
L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari amb la finalitat legítima de permetre l'ús d'un determinat servei sol·licitat explícitament per l'abonat o usuari, o amb l'única finalitat de realitzar la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Estadístiques
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. L'emmagatzematge o accés tècnic que s'utilitza exclusivament amb finalitats estadístiques anònimes. Sense una citació, el compliment voluntari per part del vostre proveïdor de serveis d'Internet, o registres addicionals d'un tercer, la informació emmagatzemada o recuperada només amb aquesta finalitat no es pot utilitzar normalment per identificar-vos.
Màrqueting
L'emmagatzematge tècnic o l'accés són necessaris per crear perfils d'usuari per enviar publicitat o per fer un seguiment de l'usuari en un lloc web o en diversos llocs web amb finalitats de màrqueting similars.
  • Manage options
  • Manage services
  • Manage {vendor_count} vendors
  • Read more about these purposes
Mostra les preferències
  • {title}
  • {title}
  • {title}
No Result
Veure tots els resultats
  • ACTUALITAT
  • CREACIÓ
  • DIÀLEG
  • Xalera Còmics
  • VÍDEOS
  • CAMPOS TERRÉ