• Inici
  • Qui som?
  • Anuncia’t
  • Contacte
Marfanta
  • ACTUALITAT
  • CREACIÓ
  • DIÀLEG
  • Xalera Còmics
  • VÍDEOS
  • CAMPOS TERRÉ
No Result
Veure tots els resultats
  • ACTUALITAT
  • CREACIÓ
  • DIÀLEG
  • Xalera Còmics
  • VÍDEOS
  • CAMPOS TERRÉ
No Result
Veure tots els resultats
Marfanta
No Result
Veure tots els resultats
Home Diàleg

‘Conspiració de silenci’, per Cinta Galiana

"Com a 'Bad Day at Black Rock' uns callaran per culpabilitat i els altres per por. Perquè aquest silenci d'ara per part del hereus del CDC, ara JuntsXCat, m'ha resultat esfereïdor"

per Redacció
17 de maig de 2020
Reading Time: 3 mins read
0 0
0
‘Conspiració de silenci’, per Cinta Galiana

Un fotograma de la pel·lícula 'Conspiración de silencio'.

L’any 1955, John Sturges, un director de renom en aquella època, va dirigir Bad Day at Black Rock, que aquí ens va arribar traduït com a Conspiración de silencio. En aquest film, Spencer Tracy arriba a un petit poble de l’Amèrica profunda després la guerra, buscant un japonés, Joe Komaco.  És el pare d’un company que li va salvar la vida i que va morir a la guerra. Li vol donar la medalla al mèrit, en record del seu fill. En arribar al poble, li comuniquen que Joe Komaco també és mort. El nostre protagonista se n’adona que ningú en vol parlar d’aquest home, ni del perquè o com va ser la seva mort. Estranyament, els habitants del petit poble, amb els seus mandataris al cap -Lee Marvin, Robert Ryan-, han teixit un pacte de silenci al voltant del que realment va passar. Tothom calla, uns perquè van participar en els fets, altres per por.

Aquests estranys i durs dies de pandèmia i confinament ha sortit la resolució de la sentència per part del Suprem del cas Palau. En aquesta, el Tribunal prova que CDC es va finançar durant molts d’anys de manera irregular. Així funcionava la política catalana en aquells temps sota l’hegemonia convergent. Llavors, es veu que també tothom ho sabia i tothom callava ja que el text diu textualment: “Sin excluir la participación de otras personas de esta formación, que no han podido ser completamente identificadas, o cuya responsabilidad penal ha sido declarada prescrita”, i hi afegeix: “Haciendo valer el ascendente que algunas de las personas que la integravan tenían sobre aquellas que conformaban los órganos de gobierno y la adjudicación de obra pública en entes  autonómicos o locales integrados por miembros del propio partido…”

Anunci

Ha sortit aquesta impactant noticia, i gairebé ni se n’ha parlat. Ni els polítics d’aquella època, ni els d’ara, ni TV3, ni gairebé cap mitjà informatiu.  Llavors quasi tothom callava. “Vostès tenen un greu problema, i es diu 3%”, va dir Pasqual Maragall, i el van fer callar. I ara tothom torna a callar. Els dirigents històrics perquè potser tenen molt que amagar, els d’ara perquè se saben hereus d’un llegat brut i corrupte i no gosen perdre el lloc si parlen. Per què ningú d’aquests hereus diu res? Ni tan sols per rebutjar-ho, dir que ells no en sabien res ? Per què ningú surt a rebutjar-ho, a dir que són aigua neta, dir que tot això és passat? 

Com a Bad Day at Black Rock uns callaran per culpabilitat i els altres per por. En aquell decadent poblet perdut, ningú gosava ser sincer i tothom es mirava de “reüll”. Per això m’ha vingut aquella vella pel·lícula al cap. Perquè aquest silenci d’ara per part del hereus del CDC, ara JuntsXCat, m’ha resultat esfereïdor. 

Busqueu la pel·lícula i mireu-la. No té cap efecte especial, ni cap gran trama d’aventures, però potser ens farà pensar una mica i aprendre alguna cosa. I a la fi, el japonès mort, és la nostra democràcia.

*CINTA GALIANA és professora i exregidora de Movem Tortosa.

Tags: CatalunyaCDCCinemaCinta GalianaConspiración de silencioDiumengeMRFJohn SturgesJunts per CatalunyaOpinióPolíticaSpencer Tracy

Anunci

Related Posts

No deixem caure l’estació de Campredó, un patrimoni per al poble que mereix mantindre’s dempeus
Diàleg

No deixem caure l’estació de Campredó, un patrimoni per al poble que mereix mantindre’s dempeus

fa 3 dies
ASSIDE dona un toc d’atenció per millorar l’accessibilitat als comerços
Diàleg

Pintades del Dia Internacional de les Persones amb Discapacitat

fa 4 dies
‘Sense lligams’, per Toni Pons
Diàleg

Avui m’he despertat amb ganes de tu…!

fa 6 dies
Matemàtiques recreatives dominicals (111)
Diàleg

Matemàtiques recreatives dominicals (111)

fa 7 dies
Les constitucions catalanes
Diàleg

Les constitucions catalanes

fa 7 dies
Pagesia o foc: un clam pel futur dels nostres pobles de les Terres de l’Ebre
Diàleg

Pagesia o foc: un clam pel futur dels nostres pobles de les Terres de l’Ebre

fa 1 setmana
El Govern d’Illa injecta futur al camp amb un paquet històric de mesures per al sector agrari
Diàleg

El Govern d’Illa injecta futur al camp amb un paquet històric de mesures per al sector agrari

fa 1 setmana
3 de desembre, Dia Internacional de les Persones amb Discapacitat
Diàleg

3 de desembre, Dia Internacional de les Persones amb Discapacitat

fa 2 setmanes
Els Monclús, ‘marcelineros’ tortosins: adobs, draps vells i una gran impremta
Diàleg

Els Monclús, ‘marcelineros’ tortosins: adobs, draps vells i una gran impremta

fa 2 setmanes
Veure més

Fes el teu comentari

Facebook Twitter Instagram Youtube

QUI SOM?

Marfanta

Marfanta.com és el diari digital de les Terres de l'Ebre, a la xarxa des del 2005. Altres mitjans del grup Doble Columna són Canal 21 Ebre i el periòdic mensual Cop d'Ull.

ÚLTIMS ARTICLES

  • Espanya aconsegueix 143 dies de pesca al Mediterrani el 2026
  • La Plataforma per un Nou Hospital a l’Ebre celebra la represa de les obres al Verge de la Cinta però reclama no aturar el nou centre
  • La PDE alerta que flexibilitzar la Directiva Marc de l’Aigua posaria en risc els ecosistemes del riu Ebre i el Delta

Categories

  • Actualitat
  • AGÈNCIES
  • CONTINGUT ESPECIAL
  • CONTINGUT PATROCINAT
  • Creació
  • Diàleg
  • Especial 28;-D
  • Fotonotícia
  • General
  • Pantalla Completa
  • Xalera Còmics

© 2019 Marfanta.com - Avís legal - Política de cookies - Made with ❤ by Incubalia.

Benvingut un altre cop!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In

Add New Playlist

La teva privacitat ens importa

Per oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com ara galetes per emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. Donar el consentiment a aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com ara el comportament de navegació o identificadors únics en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament determinades característiques i funcions.

Funcional Always active
L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari amb la finalitat legítima de permetre l'ús d'un determinat servei sol·licitat explícitament per l'abonat o usuari, o amb l'única finalitat de realitzar la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Estadístiques
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. L'emmagatzematge o accés tècnic que s'utilitza exclusivament amb finalitats estadístiques anònimes. Sense una citació, el compliment voluntari per part del vostre proveïdor de serveis d'Internet, o registres addicionals d'un tercer, la informació emmagatzemada o recuperada només amb aquesta finalitat no es pot utilitzar normalment per identificar-vos.
Màrqueting
L'emmagatzematge tècnic o l'accés són necessaris per crear perfils d'usuari per enviar publicitat o per fer un seguiment de l'usuari en un lloc web o en diversos llocs web amb finalitats de màrqueting similars.
  • Manage options
  • Manage services
  • Manage {vendor_count} vendors
  • Read more about these purposes
Mostra les preferències
  • {title}
  • {title}
  • {title}
No Result
Veure tots els resultats
  • ACTUALITAT
  • CREACIÓ
  • DIÀLEG
  • Xalera Còmics
  • VÍDEOS
  • CAMPOS TERRÉ