• Inici
  • Qui som?
  • Anuncia’t
  • Contacte
Marfanta
  • ACTUALITAT
  • CREACIÓ
  • DIÀLEG
  • Xalera Còmics
  • VÍDEOS
  • CAMPOS TERRÉ
No Result
Veure tots els resultats
  • ACTUALITAT
  • CREACIÓ
  • DIÀLEG
  • Xalera Còmics
  • VÍDEOS
  • CAMPOS TERRÉ
No Result
Veure tots els resultats
Marfanta
No Result
Veure tots els resultats
Home Diàleg

“La playlist de la vida”, per Manel Zaera

per Manel Zaera
1 de desembre de 2024
Reading Time: 3 mins read
0 0
0
“La playlist de la vida”, per Manel Zaera

Los Planetes, de Gustav Holst. Primer moviment. Mercuri, lo portador de la guerra. Comencen cordes i timbals. Compàs de 5/4. Un exèrcit que avança, que avança sense que se’l pugue frenar. Al tercer compàs entren fagots i trompes, en les tres notes que s’aniran repetint durant tot lo moviment, en diferents altures. Sense aturar-se el ritme, continua repetint-se el tema, en un crescendo que va evolucionant, entre reguladors ascendents i descendents. L’amalgama no s’atura. I entra un nou tema als metalls, que li dona més dramatisme a la música, encadenant negres en punt i corxeres, lligades, dibuixant lo conflicte en moviment. I este tema s’estén a les fustes. Un obstinat continu, que sembla que no acabe mai. Tot i la calma de la segona secció, la guerra torna a incrementar-se a la tercera. L’amalgama continua. Creix i creix, fins desembocar en la calma de Venus, lo portador de la pau, lo segon moviment.

Mercuri, com metàfora de la lluita per sobreviure, de la fatalitat que va arribant sense que hi pugues fer res. Sense que pugues fer res més que esperar-la. La foscor que ho omple tot, però que en algun moment ha de deixar pas a la llum, a la pau.

Anunci

Tinc costum de recuperar obres que he tocat en banda, per estudiar el clarinet. De les que són originals per a orquestra, intento estudiar la versió original, i si puc, comparar-la en la transcripció per a banda. Porto ja unes quantes obres, entre les quals los moviments Mercuri i Júpiter, de la suite de Holst. Va coincidir que la mare estigués hospitalitzada, en los seus últimes dies, quan precisament estava rellegint Mercuri, i vaig poder vore complir-se la metàfora de la guerra, fins arribar al final, a la pau, que no evita la tristesa per la marxa de la persona estimada.

Un cop més, la música m’ha acompanyat en un moment clau de la vida, com segurament li passa a tothom, o a molta gent. Hi ha moments de joia, acompanyats de música alegre, romàntica, com lo florir de l’amor, lo naixement d’una filla. I hi ha moments tristos, que, quina casualitat, van acompanyats de música trista, agressiva, caòtica, com la mort de persones estimades, situacions personals complicades, tragèdies, etc. Fins i tot hi ha música per ubicar moments d’altres temps, de quan érem menuts, de l’adolescència, de trobades en amistats, de moments de faena, etc. I sempre, sempre, hi ha una banda sonora que te’ls recorda.

Boris Gudonov, la primera obra que vaig assajar en la banda. London Beat em transporta als matins de dissabte collint olives. Beds Are Burning, al primer dia que vaig entrar al ball a La Lira. Huey Lewis & the News, als dies d’institut, al Berenguer. Blur, als dies d’universitat, a la UAB. De la terra de l’Ebre (DO), als anys de lluita contra el transvasament, viscuts des de Barcelona. That Think You Do, al naixement de l’amor. Tell Me a Jazz Story, de Jean-Claude Naude, al naixement de la nostra filla.

La llista podria ser ben llarga, perquè la playlist de la nostra vida està plena de molts i variats èxits.

*MANEL ZAERA, informàtic i músic

Tags: AmpostaGustav HolstManel ZaeraMúsicaOpinio

Anunci

Related Posts

‘Electricitat de km0 amb Riegos y Fuerza del Ebro: la central elèctrica de Tortosa (I)’, per Fernando Jaime Soler
Diàleg

‘Electricitat de km0 amb Riegos y Fuerza del Ebro: la central elèctrica de Tortosa (I)’, per Fernando Jaime Soler

fa 14 hores
‘Matemàtiques recreatives dominicals (88)’
Diàleg

‘Matemàtiques recreatives dominicals (88)’

fa 14 hores
‘Des de la més profunda decepció’, per Miquel Castelló
Diàleg

‘Des de la més profunda decepció’, per Miquel Castelló

fa 14 hores
‘El despoblament rural’, el nou llibre d’Anton Monner amb les claus per revertir la situació
Diàleg

‘La màfia de la democràcia’, per Anton Monner

fa 15 hores
‘El tren com a injustícia a les Terres de l’Ebre’, per Daniel Gil
Diàleg

‘El tren com a injustícia a les Terres de l’Ebre’, per Daniel Gil

fa 3 dies
Gellida alerta l’independentisme d’un possible pacte PP-Vox: ‘Quant pitjor, pitjor’
Diàleg

‘La foscor d’Europa’, per Jesús Gellida

fa 1 setmana
‘Les obres d’art de Sixena, un nou exemple de catalanofòbia’ per Anton Monner
Diàleg

‘Les obres d’art de Sixena, un nou exemple de catalanofòbia’ per Anton Monner

fa 1 setmana
Matemàtiques recreatives dominicals (87)
Diàleg

Matemàtiques recreatives dominicals (87)

fa 1 setmana
‘Si vis pacem, para bellum – Si vols la pau, preparat per a la guerra’, per Diana Valimanya
Diàleg

‘Sota l’ombra d’un aerogenerador: quan les ovelles ens interpel·len’, per Diana Valimanya

fa 1 setmana
Veure més

Fes el teu comentari

Facebook Twitter Instagram Youtube

QUI SOM?

Marfanta

Marfanta.com és el diari digital de les Terres de l'Ebre, a la xarxa des del 2005. Altres mitjans del grup Doble Columna són Canal 21 Ebre i el periòdic mensual Cop d'Ull.

ÚLTIMS ARTICLES

  • ‘Electricitat de km0 amb Riegos y Fuerza del Ebro: la central elèctrica de Tortosa (I)’, per Fernando Jaime Soler
  • ‘Matemàtiques recreatives dominicals (88)’
  • ‘Des de la més profunda decepció’, per Miquel Castelló

Categories

  • Actualitat
  • AGÈNCIES
  • CONTINGUT ESPECIAL
  • CONTINGUT PATROCINAT
  • Creació
  • Diàleg
  • Especial 28;-D
  • Fotonotícia
  • General
  • Pantalla Completa
  • Xalera Còmics

© 2019 Marfanta.com - Avís legal - Política de cookies - Made with ❤ by Incubalia.

Benvingut un altre cop!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In

Add New Playlist

La teva privacitat ens importa

Per oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com ara galetes per emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. Donar el consentiment a aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com ara el comportament de navegació o identificadors únics en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament determinades característiques i funcions.

Funcional Always active
L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari amb la finalitat legítima de permetre l'ús d'un determinat servei sol·licitat explícitament per l'abonat o usuari, o amb l'única finalitat de realitzar la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Estadístiques
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. L'emmagatzematge o accés tècnic que s'utilitza exclusivament amb finalitats estadístiques anònimes. Sense una citació, el compliment voluntari per part del vostre proveïdor de serveis d'Internet, o registres addicionals d'un tercer, la informació emmagatzemada o recuperada només amb aquesta finalitat no es pot utilitzar normalment per identificar-vos.
Màrqueting
L'emmagatzematge tècnic o l'accés són necessaris per crear perfils d'usuari per enviar publicitat o per fer un seguiment de l'usuari en un lloc web o en diversos llocs web amb finalitats de màrqueting similars.
Manage options Manage services Manage {vendor_count} vendors Read more about these purposes
Mostra les preferències
{title} {title} {title}
No Result
Veure tots els resultats
  • ACTUALITAT
  • CREACIÓ
  • DIÀLEG
  • Xalera Còmics
  • VÍDEOS
  • CAMPOS TERRÉ