• Inici
  • Qui som?
  • Anuncia’t
  • Contacte
Marfanta
  • ACTUALITAT
  • CREACIÓ
  • DIÀLEG
  • Xalera Còmics
  • VÍDEOS
  • CAMPOS TERRÉ
No Result
Veure tots els resultats
  • ACTUALITAT
  • CREACIÓ
  • DIÀLEG
  • Xalera Còmics
  • VÍDEOS
  • CAMPOS TERRÉ
No Result
Veure tots els resultats
Marfanta
No Result
Veure tots els resultats
Home Diàleg

La revolució econòmica

per Jesús Gellida
26 de setembre de 2021
Reading Time: 2 mins read
0 0
0
La revolució econòmica

Foto de Karolina Grabowska de Pexels.

L’economia col·laborativa és un model econòmic basat en l’intercanvi i la posada en comú de béns i serveis mitjançant l’ús de plataformes digitals. Una veritable revolució en el si del sistema capitalista que s’ha accelerat com a conseqüència de la crisi econòmica del 2008, de l’empobriment de la societat i de la irrupció de la pandèmia de la covid-19. 

L’actual model d’economia basat en l’acumulació, la propietat privada, la hiperproducció i l’hiperconsum –que precaritza el treball i amenaça el medi ambient–  està creant una forta desconfiança envers el neoliberalisme i cap a les elits polítiques, financeres i bancàries. Davant d’aquest model d’economia competitiva, l’economia col·laborativa s’inspira en les utopies del compartir i dels valors no mercantils com l’ajuda mútua. Aquest model d’intercanvi no és res nou en l’economia de mercat, no obstant, els avanços tecnològics faciliten de forma molt eficient l’auge d’aquest. Una economia col·laborativa que aporta a la ciutadania sentit i ètica responsable, possibilita consumir a menor preu i disposar d’altres fonts d’ingressos gràcies a internet i, facilita solucions menys agressives per al planeta. En aquest sentit, al promoure l’intercanvi disminueix la producció i, per tant, l’entorn és més sostenible. L’expansió d’aquest model econòmic és imparable i creix entre el 15% i el 17% anual en sectors tan diversos com el turisme, la indústria del motor, les finances, la venda per correu, l’ensenyament universitari, el transport, la premsa, el cinema o l’edició. 

Anunci

L’economia de mercat depredadora –dominada pel sistema financer– i l’economia col·laborativa –basada en la interacció entre les persones– coexisteixen momentàniament. L’avanç d’aquesta nova economia és un camí sense marxa enrere, on proliferen les idees d’emprenedors per a crear plataformes per compartir béns o serveis, on es multiplica l’oferta per als consumidors i on s’optimitzen els recursos i, en conseqüència, l’eficiència energètica. No obstant, no hem d’oblidar que aquest és també el nou rostre d’un capitalisme que muta per allunyar-se de l’esgotat model ultraliberal. En aquest sentit, els exemples de creixement més espectaculars, com Uber, Cabify, Airbnb, Netflix, Wallapop, Deliveroo, Glovo, etc. que –junt amb les tecnològiques i les xarxes socials– s’han convertit en les noves grans empreses globals,  plantegen un desafiament obert a les empreses tradicionals i als governs. 

És per això que el canvi imparable cap a una nova forma de consumir ha d’estar lligat a la lluita contra la pobresa i les desigualtats socials. La regulació de les plataformes digitals, assegurar el pagament de taxes i impostos d’aquestes empreses, garantir i millorar els drets dels e-treballadors, així com potenciar el desenvolupament local sostenible i evitar l’expansió de l’economia submergida són els reptes majúsculs a abordar per les administracions públiques per garantir la defensa de l’estat de benestar, la redistribució social i el bé comú. 

*JESÚS GELLIDA és politòleg, investigador social i escriptor.

@jesusgellida

Tags: DiumengeMRFEconomiaJesús GellidaOpinió

Anunci

Related Posts

Anton Monner: ‘A la Terra Alta fem llum per a un milió d’habitants, és incomprensible’
Diàleg

‘L’assetjament del català a Catalunya’, per Anton Monner

fa 12 hores
Un mes de la mort de l’Antonio
Diàleg

Un mes de la mort de l’Antonio

fa 1 setmana
Anton Monner: ‘A la Terra Alta fem llum per a un milió d’habitants, és incomprensible’
Diàleg

Passat un any, el PSOE-PSC continuen ‘venent fum’, per Anton Monner

fa 2 setmanes
Matemàtiques recreatives dominicals (95)
Diàleg

Matemàtiques recreatives dominicals (95)

fa 2 setmanes
Monner, expresident del CITE: ‘Tarradellas volia prendre l’aigua per a Barcelona’
Diàleg

Els grans incendis forestals i el despoblament rural

fa 2 setmanes
La “Recerca” continua, no es jubila
Diàleg

La “Recerca” continua, no es jubila

fa 2 setmanes
Una gran inversió per al país
Diàleg

Una gran inversió per al país

fa 3 setmanes
‘Abanderats, convivència i altres coses del Renaixement’, per Irene López
Diàleg

‘Abanderats, convivència i altres coses del Renaixement’, per Irene López

fa 3 setmanes
Matemàtiques recreatives dominicals (94)
Diàleg

Matemàtiques recreatives dominicals (94)

fa 3 setmanes
Veure més

Fes el teu comentari

Facebook Twitter Instagram Youtube

QUI SOM?

Marfanta

Marfanta.com és el diari digital de les Terres de l'Ebre, a la xarxa des del 2005. Altres mitjans del grup Doble Columna són Canal 21 Ebre i el periòdic mensual Cop d'Ull.

ÚLTIMS ARTICLES

  • ‘L’assetjament del català a Catalunya’, per Anton Monner
  • Gonell confia que els estudis de Medicina a les Terres de l’Ebre es puguin implantar en dos anys
  • La Plataforma adverteix que el desmantellament del Castor ‘té riscos’, però ‘encara en té més no fer res’

Categories

  • Actualitat
  • AGÈNCIES
  • CONTINGUT ESPECIAL
  • CONTINGUT PATROCINAT
  • Creació
  • Diàleg
  • Especial 28;-D
  • Fotonotícia
  • General
  • Pantalla Completa
  • Xalera Còmics

© 2019 Marfanta.com - Avís legal - Política de cookies - Made with ❤ by Incubalia.

Benvingut un altre cop!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In

Add New Playlist

La teva privacitat ens importa

Per oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com ara galetes per emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. Donar el consentiment a aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com ara el comportament de navegació o identificadors únics en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament determinades característiques i funcions.

Funcional Always active
L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari amb la finalitat legítima de permetre l'ús d'un determinat servei sol·licitat explícitament per l'abonat o usuari, o amb l'única finalitat de realitzar la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Estadístiques
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. L'emmagatzematge o accés tècnic que s'utilitza exclusivament amb finalitats estadístiques anònimes. Sense una citació, el compliment voluntari per part del vostre proveïdor de serveis d'Internet, o registres addicionals d'un tercer, la informació emmagatzemada o recuperada només amb aquesta finalitat no es pot utilitzar normalment per identificar-vos.
Màrqueting
L'emmagatzematge tècnic o l'accés són necessaris per crear perfils d'usuari per enviar publicitat o per fer un seguiment de l'usuari en un lloc web o en diversos llocs web amb finalitats de màrqueting similars.
Manage options Manage services Manage {vendor_count} vendors Read more about these purposes
Mostra les preferències
{title} {title} {title}
No Result
Veure tots els resultats
  • ACTUALITAT
  • CREACIÓ
  • DIÀLEG
  • Xalera Còmics
  • VÍDEOS
  • CAMPOS TERRÉ