• Inici
  • Qui som?
  • Anuncia’t
  • Contacte
Marfanta
  • ACTUALITAT
  • CREACIÓ
  • DIÀLEG
  • Xalera Còmics
  • VÍDEOS
  • CAMPOS TERRÉ
No Result
Veure tots els resultats
  • ACTUALITAT
  • CREACIÓ
  • DIÀLEG
  • Xalera Còmics
  • VÍDEOS
  • CAMPOS TERRÉ
No Result
Veure tots els resultats
Marfanta
No Result
Veure tots els resultats
Home Diàleg

‘Les eleccions entre la indignació pagesa i la de tothom’, per Anton Monner

per Opinió
18 d'octubre de 2026
Reading Time: 4 mins read
0 0
0
‘Les eleccions entre la indignació pagesa i la de tothom’, per Anton Monner

Un tractor es dirigeix cap a Barcelona en protesta per l'increment de preus. // ACN

Les eleccions ja les tenim a tocar. La televisió en parla constantment igual que la premsa. I coincideix en el moment que mai la gent de Catalunya havia estat tan indignada com ara. Tots els estaments mantenen enuigs perquè les coses no marxen com haurien d’anar. La crisi dels habitatges ha fet saltar l’alarma, quan durant els darrers nou anys no s’han construït més que el 10% dels promesos que amb determinació,  voluntat i posar-hi diners s’haurien edificat. Els  joves criden al carrer que necessiten on viure a preus raonables i la Mari Carmen, una senyora anònima, fins fa pocs dies, ha fet saltar els fusibles d’un poble emprenyat. Serà una excusa o una realitat, i cadascú sabrà com desxifrar-ho. Però el PSOE s’ha aprofitat de la Mari Carme i  dels joves manifestants indignats quan els fons voltors i els grans tenidors de pisos s’enriqueixen a costelles dels necessitats per disposar d’un lloc on poder dormir. Vivim en una societat de lliure mercat i els grans capitalistes saben com aprofitar-se’n. I a manca d’habitacles els preus dels lloguers han de pujar per pura necessitat dins un món de llibertat, inclús entre aquells que son propietaris per haver estalviat “pela a pela” i haver-se comprat un pis com a inversió i no com un negoci. Sabem que quan hi molta demanda, els preus pugen i la Mari Carmen és l’excusa. Serà  una realitat però s’ha fet servir com un objecte. Si el PSOE hagués construït els milers d’habitacles que van prometre el problema no existiria.

Amb la indignació dels pagesos passa el mateix per causes diferents. La competència del lliure mercat provoca que al  pagès el cost de produir sigui més alt del que cobra pels fruits que cull. Cada pagès, avui en dia, és una Mari Carme. Els més grans, que quasi ho son tots, resignats, treballen, estalvien, es queixen però cada dia tornen a la feina perquè l’any proper han de collir per poder subsistir. Els joves, però, estan emprenyats. Si  produir un quilo de raïm els costa 55 cèntims com el poden cobrar a 30 o a 20 cèntims? Succeeix el mateix amb l’ametlla, l’avellana, l’oliva, el gra o l’arròs o quelcom semblant Els pagesos reben ajudes de les DUN, de l’ecologia i per noves plantacions però en definitiva tot son misèries que no complementen els preus de cost i la ràbia s’incrementa. El PSC tapa forats però no soluciona el problema.

Anunci

Ara la indignació és majúscula i generalitzada quan analitzes el descontentament en els diferents sectors de la nostra societat que, per un costat o altre, afecta a tothom. Els mestres estan al carrer, com els metges o com els bombers. I altres que també hi estarien, com son els autònoms, que no poden manifestar-se perquè han de treballar cada dia per atendre les comandes i els serveis que ofereixen. I com depenen d’ells mateixos no poden deixar de treballar ni per un dia. Si els negocis d’avui ja son justos, un dia de feina perduda repercuteix als seus negocis.

Tot sumat amb el desgavell dels trens que no permeten arribar a l’hora a la feina, a la universitat o al metges. El mal servei dels serveis socials quan a un malalt, impossibilitat o persona gran, molts cops li arriba l’ajuda quan ja s’ha mort. Tot això representa milions  d’euros perduts cada dia per empresaris, obrers, malalts i estudiants. Tot està dislocat i la gent confosa. I vet aquí que veiem créixer els extrems polítics més conservadors perquè la gent desconfia malgrat que tampoc tenen capacitat analítica per entendre que votant aquests extremistes  entren a  la boca del llop.  Del mal actual passem al pitjor!

El PSOE i el PSC a Catalunya, cada dia prometen més milions i més obres, millors trens, comunicacions, més ajudes a l’agricultura i als serveis. Son paraules i més paraules, diners repartits que no poden arribar i tot és una falòrnia perquè els socialistes catalans han d’estar sotmesos a la voluntat dels seus amos espanyols. Diuen que manen i no  poden fer res que no sigui revisat per les altes instàncies. 

Els  pagesos i els pastors no poden sobreviure del que sempre han subsistit. Els pobles agrícoles cada cop es fan més petits, perden serveis, els marxen els joves i queden els vells. La indignació pagesa actual representarà la mort dels petits pobles catalans que dia a dia perden i no existeixen factors de canvi amb possibilitat de revertir la situació. Per tant la indignació es consolida i els pagesos, com sanitaris, educadors, bombers i altres sectors es manifesten amb tota la raó de fer-ho. I mentre el clima d’enfrontaments electorals puja de to i veiem com algun cap de llista d’un partit independentista farà mítings a Espanya, parlat en castellà, i deixant-se l’essència de partit a la butxaca. Tot plegat un enrenou on la indignació està present arreu de la societat, i als pagesos no se’ls escolta.

*ANTON MONNER, Gandesa

Tags: Anton MonnerDiàlegGandesaOpinió

Anunci

Related Posts

Matemàtiques recreatives dominicals (155)
Diàleg

Matemàtiques recreatives dominicals (155)

fa 2 dies
Monner, expresident del CITE: ‘Tarradellas volia prendre l’aigua per a Barcelona’
Diàleg

‘La desconfiança de la gent vers els polítics i el poder judicial’, per Anton Monner

fa 2 dies
Matemàtiques recreatives dominicals (154)
Diàleg

Matemàtiques recreatives dominicals (154)

fa 1 setmana
Manel de la Vega
Diàleg

‘El mapa de les Terres de l’Ebre es dibuixa a la Moncloa’, per Manel de la Vega

fa 2 setmanes
‘La força d’un poble és capaç de tot’, per Noelia Belmonte
Diàleg

‘La força d’un poble és capaç de tot’, per Noelia Belmonte

fa 2 setmanes
‘Ens han explicat la Santa. Avui vull parlar de la dona’, per Diana Valimanya
Diàleg

‘Ens han explicat la Santa. Avui vull parlar de la dona’, per Diana Valimanya

fa 2 setmanes
Matemàtiques recreatives dominicals (153)
Diàleg

Matemàtiques recreatives dominicals (153)

fa 2 setmanes
Monner, expresident del CITE: ‘Tarradellas volia prendre l’aigua per a Barcelona’
Diàleg

‘Si perdem la llengua perdem la identitat’, per Anton Monner

fa 2 setmanes
‘Una vida de saber, un futur per compartir. Amposta Talent Sènior’, per Gabriel Perles
Diàleg

‘Una vida de saber, un futur per compartir. Amposta Talent Sènior’, per Gabriel Perles

fa 2 setmanes
Veure més

Fes el teu comentari

Facebook Twitter Instagram Youtube

QUI SOM?

Marfanta

Marfanta.com és el diari digital de les Terres de l'Ebre, a la xarxa des del 2005. Altres mitjans del grup Doble Columna són Canal 21 Ebre i el periòdic mensual Cop d'Ull.

ÚLTIMS ARTICLES

  • Un incendi obliga a evacuar 80 persones en un edifici de Ferreries a Tortosa
  • El 70% dels ebrencs rebutgen el bou embolat i el capllaçat, segons un estudi de Prou Correbous
  • ERC aposta per una candidatura de perfil municipalista pel 29-N

Categories

  • Actualitat
  • AGÈNCIES
  • CONTINGUT ESPECIAL
  • CONTINGUT PATROCINAT
  • Creació
  • Diàleg
  • Especial 28;-D
  • Fotonotícia
  • General
  • Pantalla Completa
  • Xalera Còmics

© 2019 Marfanta.com - Avís legal - Política de cookies - Made with ❤ by Incubalia.

Benvingut un altre cop!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In

Add New Playlist

La teva privacitat ens importa

Per oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com ara galetes per emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. Donar el consentiment a aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com ara el comportament de navegació o identificadors únics en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament determinades característiques i funcions.

Funcional Always active
L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari amb la finalitat legítima de permetre l'ús d'un determinat servei sol·licitat explícitament per l'abonat o usuari, o amb l'única finalitat de realitzar la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Estadístiques
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. L'emmagatzematge o accés tècnic que s'utilitza exclusivament amb finalitats estadístiques anònimes. Sense una citació, el compliment voluntari per part del vostre proveïdor de serveis d'Internet, o registres addicionals d'un tercer, la informació emmagatzemada o recuperada només amb aquesta finalitat no es pot utilitzar normalment per identificar-vos.
Màrqueting
L'emmagatzematge tècnic o l'accés són necessaris per crear perfils d'usuari per enviar publicitat o per fer un seguiment de l'usuari en un lloc web o en diversos llocs web amb finalitats de màrqueting similars.
  • Manage options
  • Manage services
  • Manage {vendor_count} vendors
  • Read more about these purposes
Mostra les preferències
  • {title}
  • {title}
  • {title}
No Result
Veure tots els resultats
  • ACTUALITAT
  • CREACIÓ
  • DIÀLEG
  • Xalera Còmics
  • VÍDEOS
  • CAMPOS TERRÉ