• Inici
  • Qui som?
  • Anuncia’t
  • Contacte
Marfanta
  • ACTUALITAT
  • CREACIÓ
  • DIÀLEG
  • Xalera Còmics
  • VÍDEOS
  • CAMPOS TERRÉ
No Result
Veure tots els resultats
  • ACTUALITAT
  • CREACIÓ
  • DIÀLEG
  • Xalera Còmics
  • VÍDEOS
  • CAMPOS TERRÉ
No Result
Veure tots els resultats
Marfanta
No Result
Veure tots els resultats
Home Diàleg

Un home bo, un amic

Als amics i amigues de mossèn Manel Doménech

per Roc Salvadó Poy
9 de gener de 2022
Reading Time: 3 mins read
0 0
0
Un home bo, un amic

Mossèn Manel Doménech Milián l’any 1971, al Port.

Hi ha persones que ens marquen, que deixen empremta a un lloc i a una època. Roquetes a inicis dels setanta. Sortíem de l’adolescència. Eren els temps del final dels quaranta anys, plens d’incertesa i d’esperança; tot semblava possible, però alhora difícil. L’Església a Espanya, malgrat la seua peculiar situació, començava a sentir amb força els nous aires del Concili Vaticà II. 

Els diumenges anàvem a missa i escoltàvem amb molta atenció el sermó del vicari jove. Les seues paraules eren diferents a les que solíem sentir habitualment, tenien significat, s’incardinaven amb la realitat, parlaven de les coses que ens preocupaven; en definitiva, arribaven. Este era el do de mossèn Manel. Era proper. 

Anunci

En una època en què encara imperava l’estricta jerarquia, per a natros, els joves, era senzillament Manel. De la seua capacitat catalitzadora de voluntats van sorgir moltes iniciatives que van aixorejar Roquetes. Tenia sentit de poble. En el meu cas va ser la creació del grup d’scouts i guies. Voldria recordar els campaments, les excursions, els focs de camp, la celebració de la missa, propera, viscuda i compartida, les cançons, la companyonia, les bromes i les llargues xarrades. Sense Manel tot això difícilment hauria estat possible. Ens vam fer grans amb ell.

Va marxar de vicari del nostre poble cap a una nova parròquia, a Barcelona, però no de Roquetes. Venia expressament a casar, a batejar; estava present, natros volíem que estés present, a totes les celebracions; a molts ens va casar i després va batejar els nostres fills. Érem més que feligresos, érem amics. En ell se fonia i arrelava el seu ministeri i la seua càlida amistat.

Quan va tornar cap aquí el van destinar a la parròquia de la Galera, però alhora feia classes de Religió a l’Institut de Formació Professional de Ferreries, allí vam ser companys i vam compatir tasca docent.  A la Galera va vivificar tot el poble. Va crear l’advocació de la Marededéu de la Galera, la fira de la terrissa, els cicles de conferències -en les que em va embolicar- i tantes altres iniciatives. En ser destinat a Peníscola tot el poble ho va sentir.

En la nova parròquia, vora el mar, el seu dinamisme va continuar com sempre, malgrat fer-se gran i veure augmentar considerablement els seus feligresos, especialment a l’estiu, amb l’arribada massiva dels estiuejants de l’Aragó. Eren famoses les seues misses dominicals de campanya, a l’aire lliure, per atendre el màxim de fidels possible.

Malauradament la malaltia el va forçar a disminuir la seua activitat, li va estroncar el dinamisme. Es va retirar a la Sénia, poble on anys ençà s’havia traslladat la seua família des de Morella, d’on era fill. La malaltia li va arrabassar la vitalitat i, poc a poc, la vida.

No he conegut moltes persones amb carisma, una de les poques ha estat  Manel. Parlo des dels meus records, que segurament comparteixo amb tantíssimes altres persones que el van conèixer i tractar. Penso que les meues paraules les podria i voldria subscriure molta altra gent que també el preuava. Senzillament, vull recordar l’amic i la persona entranyable que era, com ho hauran fet tots amb els qui va conviure a Roquetes, La Galera, Peníscola -les seues parròquies- i arreu on el va portar la vida.

 Era un home bo i, sobretot, un amic.

 *ROC SALVADÓ és historiador.

Tags: Baix EbreBaix MaestratDiumengeMRFEls PortsLa GaleraLa SéniaManel Doménech MiliánMontsiàMorellaOpinióPeníscolaReligióRoc Salvadó PoyRoquetesSocietat

Anunci

Related Posts

‘Electricitat de km0 amb Riegos y Fuerza del Ebro: la central elèctrica de Tortosa (I)’, per Fernando Jaime Soler
Diàleg

‘Electricitat de km0 amb Riegos y Fuerza del Ebro: la central elèctrica de Tortosa (I)’, per Fernando Jaime Soler

fa 11 hores
‘Matemàtiques recreatives dominicals (88)’
Diàleg

‘Matemàtiques recreatives dominicals (88)’

fa 11 hores
‘Des de la més profunda decepció’, per Miquel Castelló
Diàleg

‘Des de la més profunda decepció’, per Miquel Castelló

fa 11 hores
‘El despoblament rural’, el nou llibre d’Anton Monner amb les claus per revertir la situació
Diàleg

‘La màfia de la democràcia’, per Anton Monner

fa 11 hores
‘El tren com a injustícia a les Terres de l’Ebre’, per Daniel Gil
Diàleg

‘El tren com a injustícia a les Terres de l’Ebre’, per Daniel Gil

fa 2 dies
Gellida alerta l’independentisme d’un possible pacte PP-Vox: ‘Quant pitjor, pitjor’
Diàleg

‘La foscor d’Europa’, per Jesús Gellida

fa 1 setmana
‘Les obres d’art de Sixena, un nou exemple de catalanofòbia’ per Anton Monner
Diàleg

‘Les obres d’art de Sixena, un nou exemple de catalanofòbia’ per Anton Monner

fa 1 setmana
Matemàtiques recreatives dominicals (87)
Diàleg

Matemàtiques recreatives dominicals (87)

fa 1 setmana
‘Si vis pacem, para bellum – Si vols la pau, preparat per a la guerra’, per Diana Valimanya
Diàleg

‘Sota l’ombra d’un aerogenerador: quan les ovelles ens interpel·len’, per Diana Valimanya

fa 1 setmana
Veure més

Fes el teu comentari

Facebook Twitter Instagram Youtube

QUI SOM?

Marfanta

Marfanta.com és el diari digital de les Terres de l'Ebre, a la xarxa des del 2005. Altres mitjans del grup Doble Columna són Canal 21 Ebre i el periòdic mensual Cop d'Ull.

ÚLTIMS ARTICLES

  • ‘Electricitat de km0 amb Riegos y Fuerza del Ebro: la central elèctrica de Tortosa (I)’, per Fernando Jaime Soler
  • ‘Matemàtiques recreatives dominicals (88)’
  • ‘Des de la més profunda decepció’, per Miquel Castelló

Categories

  • Actualitat
  • AGÈNCIES
  • CONTINGUT ESPECIAL
  • CONTINGUT PATROCINAT
  • Creació
  • Diàleg
  • Especial 28;-D
  • Fotonotícia
  • General
  • Pantalla Completa
  • Xalera Còmics

© 2019 Marfanta.com - Avís legal - Política de cookies - Made with ❤ by Incubalia.

Benvingut un altre cop!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In

Add New Playlist

La teva privacitat ens importa

Per oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com ara galetes per emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. Donar el consentiment a aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com ara el comportament de navegació o identificadors únics en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament determinades característiques i funcions.

Funcional Always active
L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari amb la finalitat legítima de permetre l'ús d'un determinat servei sol·licitat explícitament per l'abonat o usuari, o amb l'única finalitat de realitzar la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Estadístiques
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. L'emmagatzematge o accés tècnic que s'utilitza exclusivament amb finalitats estadístiques anònimes. Sense una citació, el compliment voluntari per part del vostre proveïdor de serveis d'Internet, o registres addicionals d'un tercer, la informació emmagatzemada o recuperada només amb aquesta finalitat no es pot utilitzar normalment per identificar-vos.
Màrqueting
L'emmagatzematge tècnic o l'accés són necessaris per crear perfils d'usuari per enviar publicitat o per fer un seguiment de l'usuari en un lloc web o en diversos llocs web amb finalitats de màrqueting similars.
Manage options Manage services Manage {vendor_count} vendors Read more about these purposes
Mostra les preferències
{title} {title} {title}
No Result
Veure tots els resultats
  • ACTUALITAT
  • CREACIÓ
  • DIÀLEG
  • Xalera Còmics
  • VÍDEOS
  • CAMPOS TERRÉ