• Inici
  • Qui som?
  • Anuncia’t
  • Contacte
Marfanta
  • ACTUALITAT
  • CREACIÓ
  • DIÀLEG
  • Xalera Còmics
  • VÍDEOS
  • CAMPOS TERRÉ
No Result
Veure tots els resultats
  • ACTUALITAT
  • CREACIÓ
  • DIÀLEG
  • Xalera Còmics
  • VÍDEOS
  • CAMPOS TERRÉ
No Result
Veure tots els resultats
Marfanta
No Result
Veure tots els resultats
Home Diàleg

‘Kilroy va estar a Campredó’, per Batiste Forcadell

per Opinió
12 de juny de 2022
Reading Time: 2 mins read
0 0
0
‘Kilroy va estar a Campredó’, per Batiste Forcadell

Un moment de l'acte amb el professor Enrique Gil, a la torre de Campredó. // CEDIDA.

A principis d’abril d’aquest any, l’Ajuntament de Campredó, amb al seu alcalde, Damià Grau, al capdavant, organitzava una xerrada sobre grafits de la Guerra Civil, a càrrec del professor i expert en el tema, Enrique Gil. El nom de la xerrada era “Kilroy was here”. Tot i que, tal com recordava Gil, s’hagués pogut dir: “Kilroy va estar a Campredó”.

La xerrada se celebrà a la Torre de Font de Quinto, lloc on durant el juliol de 1938 descansava el “Batalló la Comuna de París”, integrat a la XIV Brigada Internacional, més coneguda com la Marsellesa. Batalló que a la matinada del dia de Sant Jaume fou quasi totalment aniquilat quan intentava travessar el riu Ebre. Aquella matinada, les aigües del riu Ebre es van tenyir de roig de la sang d’aquells herois que varen donar la vida per defensar la República. Es calcula que 800 dels 1.000 soldats que formaven part del batalló varen caure morts aquell fatídic dia.

Anunci

Tanmateix, alguns d’aquells homes varen deixar la seva marca personal mitjançant dibuixos de grafits a les parets de la Torre de Font de Quinto. Des de sempre, de quan tenim consciència, als homes ens ha agradat immortalitzar les nostres petjades a llocs on poden perdurar força temps. El fet, i com he dit, en aquesta torre mítica de Campredó, hi ha un conjunt de dibuixos fets per aquells soldats. Però, entre tots ells va sorgir un que no li corresponia, que no li tocava estar allí, simplement algú havia fet un salt en el temps. Un misteri que segurament mai ningú podrà revelar. Encara que l’amic Emigdi Subirats té una teoria que podria ser certa.

El curiós del cas, i gràcies al coneixement de grafits del professor Gil, vam descobrir que entre els dibuixos de les parets museïtzades i apareixia un de mític, famós i estrany de Kilroy. Us preguntareu: qui és este Kilroy? Doncs, segurament el primer “mem” o grafit global. Un símbol que utilitzaven les tropes americanes a la II Guerra Mundial per indicar que havien alliberat o conquerit un territori a les tropes enemigues. És a dir: un símbol de llibertat.

El misteri és: què feia Kilroy a Campredó, quan les tropes de la Marsellesa hi eren a l’any 1938, i Kilroy va sorgir a la dècada següent? Qui va ser-ne l’autor? I per què enmig d’aquells grafits de brigadistes? Com he dit abans, segurament, la resposta de qui és l’autor no la sabrem mai, ni el perquè. Però una part del misteri sí: el Kilroy de la Torre de Font de Quinto va ser dibuixat a la dècada dels 80 del segle passat. Amb el qui i el perquè només podrem fer conjectures i hipòtesis.

*BATISTE FORCADELL és director del Consorci Memorial de la Batalla de l’Ebre (COMEBE).

Tags: Batalla de l'EbreBrigades InternacionalsCampredóDiumengeMRFEmigdi SubiratsGuerra CivilKilroyMemòriaOpinió

Anunci

Related Posts

El Govern d’Illa injecta futur al camp amb un paquet històric de mesures per al sector agrari
Diàleg

El foc ens posa a prova: el Parlament ha de respondre, per Lídia Ferré

fa 1 dia
Més de 100 milions d’euros per al futur de les Terres de l’Ebre, per Manel de la Vega
Diàleg

Paüls, el foc que ens va obligar a repensar-ho tot, per Manel de la Vega

fa 2 dies
Al delta no volem platges de grava
Diàleg

Al delta no volem platges de grava

fa 2 dies
Quan a Tortosa hi havia soldats: el Quarter de Sant Francesc (II)
Diàleg

Quan a Tortosa hi havia soldats: el Quarter de Sant Francesc (II)

fa 4 dies
‘Más suerte’
Diàleg

‘Más suerte’

fa 4 dies
Matemàtiques recreatives dominicals (135)
Diàleg

Matemàtiques recreatives dominicals (135)

fa 4 dies
L’anticatalanisme dóna vots a Espanya
Diàleg

L’anticatalanisme dóna vots a Espanya

fa 4 dies
Més enllà de la conya, l’Ebre també és Catalunya
Diàleg

Més enllà de la conya, l’Ebre també és Catalunya

fa 1 setmana
Quan a Tortosa hi havia soldats: el Quarter de Sant Francesc (I)
Diàleg

Quan a Tortosa hi havia soldats: el Quarter de Sant Francesc (I)

fa 2 setmanes
Veure més

Fes el teu comentari

Facebook Twitter Instagram Youtube

QUI SOM?

Marfanta

Marfanta.com és el diari digital de les Terres de l'Ebre, a la xarxa des del 2005. Altres mitjans del grup Doble Columna són Canal 21 Ebre i el periòdic mensual Cop d'Ull.

ÚLTIMS ARTICLES

  • Gonell destaca que els pressupostos permetran accelerar projectes estratègics a les Terres de l’Ebre
  • El govern espanyol es compromet a fer “màxim seguiment” perquè els fons europeus de resiliència hídrica arriben al delta de l’Ebre
  • ERC reivindica el paper del municipalisme ebrenc de cara a les eleccions del 2027

Categories

  • Actualitat
  • AGÈNCIES
  • CONTINGUT ESPECIAL
  • CONTINGUT PATROCINAT
  • Creació
  • Diàleg
  • Especial 28;-D
  • Fotonotícia
  • General
  • Pantalla Completa
  • Xalera Còmics

© 2019 Marfanta.com - Avís legal - Política de cookies - Made with ❤ by Incubalia.

Benvingut un altre cop!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In

Add New Playlist

La teva privacitat ens importa

Per oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com ara galetes per emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. Donar el consentiment a aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com ara el comportament de navegació o identificadors únics en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament determinades característiques i funcions.

Funcional Always active
L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari amb la finalitat legítima de permetre l'ús d'un determinat servei sol·licitat explícitament per l'abonat o usuari, o amb l'única finalitat de realitzar la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Estadístiques
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. L'emmagatzematge o accés tècnic que s'utilitza exclusivament amb finalitats estadístiques anònimes. Sense una citació, el compliment voluntari per part del vostre proveïdor de serveis d'Internet, o registres addicionals d'un tercer, la informació emmagatzemada o recuperada només amb aquesta finalitat no es pot utilitzar normalment per identificar-vos.
Màrqueting
L'emmagatzematge tècnic o l'accés són necessaris per crear perfils d'usuari per enviar publicitat o per fer un seguiment de l'usuari en un lloc web o en diversos llocs web amb finalitats de màrqueting similars.
  • Manage options
  • Manage services
  • Manage {vendor_count} vendors
  • Read more about these purposes
Mostra les preferències
  • {title}
  • {title}
  • {title}
No Result
Veure tots els resultats
  • ACTUALITAT
  • CREACIÓ
  • DIÀLEG
  • Xalera Còmics
  • VÍDEOS
  • CAMPOS TERRÉ