• Inici
  • Qui som?
  • Anuncia’t
  • Contacte
Marfanta
  • ACTUALITAT
  • CREACIÓ
  • DIÀLEG
  • Xalera Còmics
  • VÍDEOS
  • CAMPOS TERRÉ
No Result
Veure tots els resultats
  • ACTUALITAT
  • CREACIÓ
  • DIÀLEG
  • Xalera Còmics
  • VÍDEOS
  • CAMPOS TERRÉ
No Result
Veure tots els resultats
Marfanta
No Result
Veure tots els resultats
Home Diàleg

Serem com Bolzano

per Manel Zaera
23 de gener de 2024
Reading Time: 5 mins read
0 0
0

Una patrulla de la policia local d'Amposta. // AJUNTAMENT D'AMPOSTA.

La regió italiana de Bolzano ha anunciat que obligarà les persones propietàries de gossos a censar l’ADN de les seues mascotes. Este registre té un cost de 65 euros, segons llegeixo. A Catalunya ja hi ha uns quans ajuntaments que han implantat el cens obligatori, i també en diferents municipis d’Espanya. Alguns ajuntaments han fet el cens gratuït. Altres, després d’un període determinat, deixen de bonificar el pagament. A Amposta també tindrem esta mesura contra l’incivisme, amb un pressupost de 80.000 euros per posar-ho en marxa, i segons informà el propi Ajuntament, serà gratuït en un primer moment, per deixar de ser-ho després.

A Bolzano, igual que en altres localitats catalanes, com a Amposta, no s’ha resolt el problema d’identificar l’ADN de gossos de gent que no és de la població. Ni turistes, ni gent de poblacions veïnes que vénen a comprar, per exemple, no estaran obligats a cap cens, com sembla lògic. Les caques dels visitants, per tant, quedaran impunes. A més, segurament hi haurà gent que no registrarà l’ADN del gos, però a més, hi haurà gent que no tindrà l’animal ni censat, tot i que també és obligatori fer-ho (l’any 2016 el 50% d’animals de companyia no estaven censats).

Anunci

Aprofito per fer un incís, una nota “còmica”. A Andorra el 2021, contra l’opinió dels veterinaris del país, es va implantar esta mesura, i una notícia explicava com els propietaris de gossos els donaven de baixa al cens per no haver de registrar-ne l’ADN. Ves a saber si aquí no passa el mateix. Els veterinaris d’Alacant també posaven en dubte l’eficàcia del sistema de cens d’ADN, el 2018, des del punt de vista tècnic i jurídic. Els veterinaris valencians també apuntaven diferents dubtes el 2022. El president dels veterinaris de Córdova també posà en dubte el 2018 este sistema màgic per eliminar les caguerades del carrer, per ser un sistema car i poc efectiu.

Sembla ser que el principal problema d’incivisme de la nostra ciutat, i d’altres ciutats del país, són les caguerades dels gossos. I la millor manera, un sistema local, ni tan sols d’àmbit català, sense creuar dades, de manera que una part de les caguerades no tindran amo. Suposo que ja s’han contemplat altres opcions, com fer pedagogia, terme que tan agrada utilitzar als nostres polítics. O fer que els incívics tinguen temor de ser atrapats infraganti deixant els regalets sense recollir. No em negariu que ara podríem encetar la típica tertúlia sobre si hi ha algú que tots els dies passa per la zona i deixar cagar el gos en alegria, i després fa com si no ho hagués vist, o qui treu els animals a altes hores de la nit, i així no el veu ningú.

Em permetreu formular algunes preguntes. Sent un sistema que ja s’ha implantat en altres ciutats, tenim dades, de fonts independents, de l’efecte real del sistema de cens d’ADN en la reducció de les caguerades abandonades? Sabem quin percentatge de propietaris són incívics sobre el total de gossos censats? Justifica això una mesura de 80.000 euros i marejar la ciutadania que ja intenta comportar-se cívicament? Seran només 80.000 euros? Quant costa cada mostra recollida, i tot el procés de comprovació de la mostra amb l’ADN registrat? El procés es farà garantint una recollida i custòdia adequades de la mostra? I com es pensa solucionar que hi hagi una part dels animals que seran no identificables i no censables? Realment és necessari este sistema, o és simplement una moda, com tantes altres, que l’hem de posar en marxa perquè és la solució miraculosa, que acabarà fent guanyar diners -lícitament, clar- a les empreses que es dediquen a això?

Potser m’he fet preguntes que ja tenen resposta i som davant de l’erradicació del perill d’anar pel carrer i rellissar per culpa d’una pasterada canina. Si és així, solucionat això, ara ja podem començar a buscar solucions per saber a qui pertany la brossa que es deixa fora dels contenidors, per la cara, ja sigue resta, envasos, objectes voluminosos, etc. O, ja posats, fer un banc d’ADN de ciutadanes i de ciutadans, per detectar qui llença al terra burilles, xiclets, carcassos, llaunes, etc. Perdoneu la ironia.

Tags: AmpostaManel ZaeraMontsiàOpinióSocietat

Anunci

Related Posts

Matemàtiques recreatives dominicals (106)
Diàleg

Matemàtiques recreatives dominicals (106)

fa 3 dies
‘Sobre les darreres pluges’, per Gabriel Perles
Diàleg

‘Sobre les darreres pluges’, per Gabriel Perles

fa 3 dies
Anton Monner: ‘A la Terra Alta fem llum per a un milió d’habitants, és incomprensible’
Diàleg

‘El president Puigdemont i els incompliments del PSOE’, per Anton Monner

fa 3 dies
‘Rèplica al senyor Albacar sobre la seua proposta per a l’hospital’, per Núria Menasanch
Diàleg

‘Enfrontem la incultura i la violència amb la unió i el civisme per la Verge de la Cinta al cim de Caro’ per Núria Menasanch

fa 6 dies
Anton Monner: ‘A la Terra Alta fem llum per a un milió d’habitants, és incomprensible’
Diàleg

‘El territori i la demografia’ , per Anton Monner

fa 1 setmana
Matemàtiques recreatives dominicals (105)
Diàleg

Matemàtiques recreatives dominicals (105)

fa 1 setmana
Història i espiritualitat del Santuari de la Fontcalda: ‘Simfonia d’aigua i roques’
Diàleg

‘La Fontcalda, la Mare que ens uneix’, per Diana Valimanya

fa 1 setmana
Diàleg

‘Altadill, dankon’, per Roc Salvadó Poy

fa 2 setmanes
‘El senyor Altadill i una xefla wagneriana’, per Toni Gallardo
Diàleg

‘El senyor Altadill i una xefla wagneriana’, per Toni Gallardo

fa 2 setmanes
Veure més

Fes el teu comentari

Facebook Twitter Instagram Youtube

QUI SOM?

Marfanta

Marfanta.com és el diari digital de les Terres de l'Ebre, a la xarxa des del 2005. Altres mitjans del grup Doble Columna són Canal 21 Ebre i el periòdic mensual Cop d'Ull.

ÚLTIMS ARTICLES

  • La UGT qualifica de ‘precarietat total’ les condicions dels treballadors de la neteja de Tortosa
  • La CHE revisarà les dotacions de reg del Pla Hidrològic 2028-2033, que preveia una reducció mitjana del 12,5%
  • Tortosa reformarà la plaça dels Dolors amb nou arbrat i una zona infantil

Categories

  • Actualitat
  • AGÈNCIES
  • CONTINGUT ESPECIAL
  • CONTINGUT PATROCINAT
  • Creació
  • Diàleg
  • Especial 28;-D
  • Fotonotícia
  • General
  • Pantalla Completa
  • Xalera Còmics

© 2019 Marfanta.com - Avís legal - Política de cookies - Made with ❤ by Incubalia.

Benvingut un altre cop!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In

Add New Playlist

La teva privacitat ens importa

Per oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com ara galetes per emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. Donar el consentiment a aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com ara el comportament de navegació o identificadors únics en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament determinades característiques i funcions.

Funcional Always active
L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari amb la finalitat legítima de permetre l'ús d'un determinat servei sol·licitat explícitament per l'abonat o usuari, o amb l'única finalitat de realitzar la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Estadístiques
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. L'emmagatzematge o accés tècnic que s'utilitza exclusivament amb finalitats estadístiques anònimes. Sense una citació, el compliment voluntari per part del vostre proveïdor de serveis d'Internet, o registres addicionals d'un tercer, la informació emmagatzemada o recuperada només amb aquesta finalitat no es pot utilitzar normalment per identificar-vos.
Màrqueting
L'emmagatzematge tècnic o l'accés són necessaris per crear perfils d'usuari per enviar publicitat o per fer un seguiment de l'usuari en un lloc web o en diversos llocs web amb finalitats de màrqueting similars.
Manage options Manage services Manage {vendor_count} vendors Read more about these purposes
Mostra les preferències
{title} {title} {title}
No Result
Veure tots els resultats
  • ACTUALITAT
  • CREACIÓ
  • DIÀLEG
  • Xalera Còmics
  • VÍDEOS
  • CAMPOS TERRÉ