• Inici
  • Qui som?
  • Anuncia’t
  • Contacte
Marfanta
  • ACTUALITAT
  • CREACIÓ
  • DIÀLEG
  • Xalera Còmics
  • VÍDEOS
  • CAMPOS TERRÉ
No Result
Veure tots els resultats
  • ACTUALITAT
  • CREACIÓ
  • DIÀLEG
  • Xalera Còmics
  • VÍDEOS
  • CAMPOS TERRÉ
No Result
Veure tots els resultats
Marfanta
No Result
Veure tots els resultats
Home Diàleg

Matemàtiques recreatives dominicals (101)

per Toni Gallardo
28 de setembre de 2025
Reading Time: 3 mins read
0 0
0
Matemàtiques recreatives dominicals (101)

La UME treballant en l'extinció de l'incendi de Paüls, al juliol de 2025. // QUIM DOMINGO

1/ L’estiu de 2025 ha estat tràgic pel que fa a incendis forestals. Pedrades polítiques al marge, hi ha un parell de dades antipàtiques i molt il·lustratives. Apagar un foc surt a 19.000 euros la hectàrea. Prevenir en costa 2.000.

2/ I sabeu quin pressupost ha dedicat a prevenció Castellà i Lleó, un dels territoris més afectats? 15 euros per hectàrea. És més, la mateixa comunitat va arribar a l’estiu amb 3 milions d’euros per a aquesta prevenció sense adjudicar. Equival a 1.500 hectàrees. Sembla poc, comptant que se’n van cremar desenes de milers. Però il·lustra la desídia.

Anunci

3/ Que hi hagi hagut retallades pressupostàries en aquest àmbit, que han anat a engreixar partides de foment de la tauromàquia, és un mal acudit. Però real com ell mateix.

4/ Se li poden buscar els tombs competencials que vulgui cadascú, perquè de vegades l’Estat autonòmic és un xiclet que s’estira a conveniència, tot i una Constitució molt rígida. Però números canten.

5/ Una postil·la sobre com funcionem per aquests paratges… Hi ha coses de la política que es diuen en alemany, i no es tradueixen. Per què? Perquè allí funcionen i aquí, no. Bundestreue és, literalment, lleialtat federal, però en podem dir lleialtat institucional. No és qüestió partidista, sinó l’arquitectura institucional que has dissenyat. I que tinguis el cap quadrat dels alemanys per a aplicar-la.

6/ És més, governar és governar, sigui a la capital del món o al poble més petit. I no poques comunitats autònomes espanyoles emulen les diputacions provincials. És a dir, organismes que funcionen molt bé quan es tracta de repartir diners i tallar cintes inaugurals, però molt mandroses, per dir-ho d’alguna forma, per a posar multes o enviar la policia a repartir cops de porra.

7/ Ja ho dèiem, fa dècada i mitja, quan el llavors govern del PP plantejava una reforma local de gran abast. Consti que aquell plantejament mereixia l’honor de la discussió, perquè en una cosa l’encertava: són viables municipis de pocs centenars d’habitants, i poden garantir els serveis a què estan obligats, per molts factors històrics i emocionals que hi hagi implicats?

8/ I repetim el mateix que llavors. Encomanar a les diputacions una mena de gestió mancomunada de municipis petits tenia un error de base. Que les diputacions, pel que hem expressat en els punts anteriors, tenen no un problema de capacitat, sinó d’esma. Són dos segles, falta una dècada, d’estar per altres coses.

9/ Quan començàvem a sortir de la pandèmia, el turisme estranger havia minvat en nombre, però la seva despesa s’havia disparat. Aquest 2025, fins a finals d’estiu, s’ha produït el fenomen invers. Més visitants que mai, però una forta caiguda de la despesa. Ho ha acusat especialment la restauració. Passat per la traductora: ara, molts turistes compren el menjar al supermercat.

10/ Com que també consumeixen menys en lleure, alguns barris turistificats on no es podia dormir a les nits gaudeixen ara de pau i tranquil·litat. L’evolució de tot plegat no està gaire clara, però.

11/ Les incidències a Rodalies s’estan fent difícils de comptar. No és que la mitjana diària a qualsevol de les línies pugui arribar a ser de dos o tres. És que ara hi ha una mena d’incidències “secundàries” induïdes d’alguna forma per les anteriors. Es produeixen una estona després a poca distància. No sabem què de tensions elèctriques…

12/ Però és gairebé còmic que hi hagi mitjans de comunicació que narren les incidències com si fos un partit de futbol en directe. El mític “minuto y resultado”, exemple de manual dels carrusels radiofònics, reviu a compte del desastre del transport ferroviari…  Sic transit gloria mundi.

Tags: OpinióToni Gallardo

Anunci

Related Posts

Més de 100 milions d’euros per al futur de les Terres de l’Ebre, per Manel de la Vega
Diàleg

Més de 100 milions d’euros per al futur de les Terres de l’Ebre, per Manel de la Vega

fa 1 dia
1952, un faquir tortosí amb problemes digestius: Ramon Castellà Torres
Diàleg

1952, un faquir tortosí amb problemes digestius: Ramon Castellà Torres

fa 4 dies
Si no saps volar, t’estampes!
Diàleg

Si no saps volar, t’estampes!

fa 4 dies
Matemàtiques recreatives dominicals (118)
Diàleg

Matemàtiques recreatives dominicals (118)

fa 4 dies
Pagesos, pastors i també pescadors
Diàleg

Pagesos, pastors i també pescadors

fa 4 dies
Santa Àgueda i les dones d’avui: el món no ha canviat tant, per Diana Valimanya
Diàleg

Santa Àgueda i les dones d’avui: el món no ha canviat tant, per Diana Valimanya

fa 5 dies
Ridícul/Ridícula
Diàleg

Ridícul/Ridícula

fa 1 setmana
Prozac
Diàleg

Prozac

fa 2 setmanes
Matemàtiques recreatives dominicals (117)
Diàleg

Matemàtiques recreatives dominicals (117)

fa 2 setmanes
Veure més

Fes el teu comentari

Facebook Twitter Instagram Youtube

QUI SOM?

Marfanta

Marfanta.com és el diari digital de les Terres de l'Ebre, a la xarxa des del 2005. Altres mitjans del grup Doble Columna són Canal 21 Ebre i el periòdic mensual Cop d'Ull.

ÚLTIMS ARTICLES

  • El Govern apel·la a un gran acord de país per refundar Rodalies després d’una crisi llarga i complexa
  • La producció de clementines s’enfonsa per l’impacte climàtic i posa en alerta el sector citrícola ebrenc
  • Rebuig territorial al nou projecte de línia de molta alta tensió de Red Eléctrica

Categories

  • Actualitat
  • AGÈNCIES
  • CONTINGUT ESPECIAL
  • CONTINGUT PATROCINAT
  • Creació
  • Diàleg
  • Especial 28;-D
  • Fotonotícia
  • General
  • Pantalla Completa
  • Xalera Còmics

© 2019 Marfanta.com - Avís legal - Política de cookies - Made with ❤ by Incubalia.

Benvingut un altre cop!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In

Add New Playlist

La teva privacitat ens importa

Per oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com ara galetes per emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. Donar el consentiment a aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com ara el comportament de navegació o identificadors únics en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament determinades característiques i funcions.

Funcional Always active
L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari amb la finalitat legítima de permetre l'ús d'un determinat servei sol·licitat explícitament per l'abonat o usuari, o amb l'única finalitat de realitzar la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Estadístiques
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. L'emmagatzematge o accés tècnic que s'utilitza exclusivament amb finalitats estadístiques anònimes. Sense una citació, el compliment voluntari per part del vostre proveïdor de serveis d'Internet, o registres addicionals d'un tercer, la informació emmagatzemada o recuperada només amb aquesta finalitat no es pot utilitzar normalment per identificar-vos.
Màrqueting
L'emmagatzematge tècnic o l'accés són necessaris per crear perfils d'usuari per enviar publicitat o per fer un seguiment de l'usuari en un lloc web o en diversos llocs web amb finalitats de màrqueting similars.
  • Manage options
  • Manage services
  • Manage {vendor_count} vendors
  • Read more about these purposes
Mostra les preferències
  • {title}
  • {title}
  • {title}
No Result
Veure tots els resultats
  • ACTUALITAT
  • CREACIÓ
  • DIÀLEG
  • Xalera Còmics
  • VÍDEOS
  • CAMPOS TERRÉ