• Inici
  • Qui som?
  • Anuncia’t
  • Contacte
Marfanta
  • ACTUALITAT
  • CREACIÓ
  • DIÀLEG
  • Xalera Còmics
  • VÍDEOS
  • CAMPOS TERRÉ
No Result
Veure tots els resultats
  • ACTUALITAT
  • CREACIÓ
  • DIÀLEG
  • Xalera Còmics
  • VÍDEOS
  • CAMPOS TERRÉ
No Result
Veure tots els resultats
Marfanta
No Result
Veure tots els resultats
Home Diàleg

És l’hora de marxar de Twitter

per Brian Cutts
17 de gener de 2026
Reading Time: 5 mins read
0 0
0
És l’hora de marxar de Twitter

Per començar l’any nou de bon peu, que tal si les nostres institucions publiques ebrenques deixen d’usar Twitter?
Des de que Elon Musk va comprar la xarxa social Twitter, ara anomenat X, i la va començar a convertir en allò que ell volia – una plataforma de difusió populista de l’extrema dreta i una eina per a ajudar a que “els seus” guanyen les eleccions – molta gent i entitats han abandonat la plataforma. Per què? Primer, perquè X ha deixat de moderar o controlar el contingut, donant carta lliure a comentaris racistes, misògins i homòfobs, a més de la lliure circulació d’amenaces de violència, i la difusió d’imatges i vídeos violents. Ara és un espai on el que més es respira és l’odi i la por, les dos eines que usa l’extrema-dreta per anar pujant escalons. Manipulant els algoritmes que controlen quin contingut veus i qui veu les teves entrades, han aconseguit amagar o tapar certes persones, mitjans, comentaris i noticies que no encaixen en la visió que Musk té del món, a la vegada que augmenten exponencialment la visibilitat dels comentaris, falses noticies, mentides, i propaganda amb el que ell i els seus volen menjar el coco dels usuaris. Mitjans tradicionals han vist minvar dràsticament la visibilitat i interaccions amb les seves entrades de noticies a la xarxa. Governs europeus han vist com cada cosa que publiquen rep un torrent de respostes basades en insults i amenaces, moltes dels quals creades automàticament per allò que es diuen perfils bots amb l’objectiu de crear una clima tòxica de ràbia i conflicte constant. En fi, una olla de grills.

Si això no fos prou, el 2026 ens ha portat un gir més. Fa temps a X pots trobar i usar l’eina i xat de Intel·ligència Artificial, Grok. I fa temps que aquesta eina banalitza i fa broma amb el feixisme, seguint en la línea del seu propietari, el home més ric del món. A més a més, aquest invent sovint publica qualsevol disbarat o falsedat amb tal de promoure les idees de Musk, Trump i cia. Recordem que els xats i bots i IA son només eines; qui els inventen i controlen i decideixen el que poden fer son els humans, en aquest cas l’equip de Musk.  Doncs, en les últimes setmanes alguns homes han començat a fer servir aquesta eina per a crear imatges ‘sexualitzades’ (per usar la paraula que usa la majoria de periodistes) o pornogràfiques de fotos reals de dones i noies menors d’edat. Fins i tot alguns han demanant que les imatges demostren les dones i noies patint violència, amb cops i blaus. S’està creant i difonent milers i milers d’aquests imatges d’abusos sexuals partint de fotos de persones reals cada dia. Per a molta gent que havia quedat a X, tolerant les salutacions nazis de Musk, l’odi racista diari, i els atacs i assetjament a qualsevol persona que intenta posar seny en certs debats, aquest nou invent-negoci de Musk, el de crear imatges d’abús sexual a nenes, ha sigut la gota que ha fet vessar el got i s’han sumat a l’èxode. Si fins i tot el diari britànic Financial Times, lluny de ser un mitja considerat progressiu o ‘woke’, ha anomenat X com a “l’espai de pornografia feta amb deepfakes, abans conegut com a Twitter”.

Anunci

De fet, moltes entitats han marxat en aquest últim any durant la “tempesta perfecta” que ha significat Trump i Musk  (em sembla que els ajuntaments de Barcelona, Paris i Copenhagen no l’usen ja, per exemple), igual que mitjans de premsa com The Guardian o La Vanguardia. A nivell individual, cada persona pot tenir mil motius o excuses per no deixar X, però a nivell d’entitats o institucions publiques, crec que ja no hi ha cap excusa que valga per a quedar allà. Tenen una responsabilitat cívica que els usuaris individuals no tenim. Si els ajuntaments, governs, i entitats segueixen publicant allà informació i comunicacions, estan blanquejant un espai que s’ha convertit en un abocador del pitjor de la humanitat. Comunicant informació important allà fa que aquestes entitats també actuen com una mena d’esquer per portar persones cap a un canal constant de desinformació i idees feixistes. També, quedant allà, ajudes a que Musk guanyi diners en base de tot això, incloent ara imatges pornogràfiques de menors.

Entre els motius per a no marxar, de vegades ens diuen que cal estar-hi encara per a comunicar però s’ha demostrat que avui dia l’abast de la difusió a X per un mitja o entitat ha baixat molt i ara X està lluny de ser una eina imprescindible. Hi ha molts altres canals i xarxes digitals per a la comunicació i difusió (Telegram, WhatsApp, Signal, Youtube, Instagram, Tiktok, Threads, Bluesky, Mastodon…). Usar l’excusa que cal quedar-se a X per arribar al públic avui dia és com dir que cal posar anuncis del govern a una revista de pornografia infantil o de nostàlgics del franquisme perquè tenen lectors.

També de vegades alguns diuen que cal estar-hi per contrarestar la propaganda neo-feixista, però el control i manipulació que fa Musk i els seus mínions vol dir que això és una lluita impossible i perduda fa molt de temps. Ara els governs i altres institucions farien més bé marxant i animant els usuaris a deixar X també. No cal perdre més temps ni energia allà per una “lluita política” impossible de fer. A molts països aquest nou pas de les imatges amb infants (i les reaccions personals de Musk en to de burla demostrant que ell no hi veu cap problema), ha portat que polítics de primera línia, parlaments, i editorials de mitjans importants estan debatent més que mai sobre que fer. Puc entendre – però no acceptar –  la covardia dels governs europeus, i que els costaria abandonar o denunciar seriosament X ja que la revenja de Trump pot tenir conseqüències imprevisibles a nivell de mesures econòmiques o fins i tot sobre els diferents conflictes del món on els Estats Units hi tenen alguna cosa a dir. Però això no vol dir que ajuntaments locals no poden marxar ja, sense haver de mirar per l’espatlla si Trump els està amenaçant. Tal com sabem molt bé a les Terres de l’Ebre, si vols canviar alguna cosa, comença des de baix.

En resum, una resolució d’any nou per als nostres ajuntaments, regidors, institucions publiques locals, departaments territorials, museus, biblioteques, associacions, i premsa local seria deixar de usar X ja. Per ètica, i per donar un exemple a la ciutadania, m’agradaria veure que tots els polítics ebrencs es posessin d’acord (ja que l’altre fre per molts polítics és no voler marxar si els altres hi queden) en deixar X i la seva maquina de creació de pornografia infantil i degradació de dones i noies, posant la dignitat, els valors, i el bé comú per davant d’un grapat de ‘likes’ o una baralla entre quatre seguidors.

*Brian Cutts, professor i traductor

Tags: Brian CuttsDiàlegOpinió

Anunci

Related Posts

‘Tortosa enceta una nova etapa: cuidar, connectar i avançar’, per Mar Lleixà
Diàleg

‘Tortosa enceta una nova etapa: cuidar, connectar i avançar’, per Mar Lleixà

fa 1 dia
Nou model de finançament: solidaritat i serveis públics
Diàleg

Nou model de finançament: solidaritat i serveis públics

fa 2 dies
La Ribera d’Ebre es converteix en pol estratègic tecnològic de la nova economia catalana
Diàleg

La Ribera d’Ebre es converteix en pol estratègic tecnològic de la nova economia catalana

fa 2 dies
Quan empènyer ja no té sentit
Diàleg

Quan empènyer ja no té sentit

fa 4 dies
‘Sense lligams’, per Toni Pons
Diàleg

Genolls pelats

fa 6 dies
‘Ho podem dir ja? És hora de reobrir els parcs i l’accés al medi natural’, per Jordi Arrufat
Diàleg

Matemàtiques recreatives dominicals (116)

fa 6 dies
El finançament de Catalunya
Diàleg

El finançament de Catalunya

fa 6 dies
Dono gràcies a l’Arquitectura…
Diàleg

Dono gràcies a l’Arquitectura…

fa 1 setmana
Se’n va anar la vespra Nadal
Diàleg

Se’n va anar la vespra Nadal

fa 1 setmana
Veure més

Fes el teu comentari

Facebook Twitter Instagram Youtube

QUI SOM?

Marfanta

Marfanta.com és el diari digital de les Terres de l'Ebre, a la xarxa des del 2005. Altres mitjans del grup Doble Columna són Canal 21 Ebre i el periòdic mensual Cop d'Ull.

ÚLTIMS ARTICLES

  • És l’hora de marxar de Twitter
  • Mar Lleixà presenta un nou cartipàs municipal per reforçar el final de mandat a Tortosa
  • El COMEBE aposta per consolidar el Poble Vell i recuperar espais històrics

Categories

  • Actualitat
  • AGÈNCIES
  • CONTINGUT ESPECIAL
  • CONTINGUT PATROCINAT
  • Creació
  • Diàleg
  • Especial 28;-D
  • Fotonotícia
  • General
  • Pantalla Completa
  • Xalera Còmics

© 2019 Marfanta.com - Avís legal - Política de cookies - Made with ❤ by Incubalia.

Benvingut un altre cop!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In

Add New Playlist

La teva privacitat ens importa

Per oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com ara galetes per emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. Donar el consentiment a aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com ara el comportament de navegació o identificadors únics en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament determinades característiques i funcions.

Funcional Always active
L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari amb la finalitat legítima de permetre l'ús d'un determinat servei sol·licitat explícitament per l'abonat o usuari, o amb l'única finalitat de realitzar la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Estadístiques
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. L'emmagatzematge o accés tècnic que s'utilitza exclusivament amb finalitats estadístiques anònimes. Sense una citació, el compliment voluntari per part del vostre proveïdor de serveis d'Internet, o registres addicionals d'un tercer, la informació emmagatzemada o recuperada només amb aquesta finalitat no es pot utilitzar normalment per identificar-vos.
Màrqueting
L'emmagatzematge tècnic o l'accés són necessaris per crear perfils d'usuari per enviar publicitat o per fer un seguiment de l'usuari en un lloc web o en diversos llocs web amb finalitats de màrqueting similars.
  • Manage options
  • Manage services
  • Manage {vendor_count} vendors
  • Read more about these purposes
Mostra les preferències
  • {title}
  • {title}
  • {title}
No Result
Veure tots els resultats
  • ACTUALITAT
  • CREACIÓ
  • DIÀLEG
  • Xalera Còmics
  • VÍDEOS
  • CAMPOS TERRÉ