• Inici
  • Qui som?
  • Anuncia’t
  • Contacte
Marfanta
  • ACTUALITAT
  • CREACIÓ
  • DIÀLEG
  • Xalera Còmics
  • VÍDEOS
  • CAMPOS TERRÉ
No Result
Veure tots els resultats
  • ACTUALITAT
  • CREACIÓ
  • DIÀLEG
  • Xalera Còmics
  • VÍDEOS
  • CAMPOS TERRÉ
No Result
Veure tots els resultats
Marfanta
No Result
Veure tots els resultats
Home Diàleg

Matemàtiques recreatives dominicals (143)

per Opinió
19 de juliol de 2026
Reading Time: 3 mins read
0 0
0
Matemàtiques recreatives dominicals (143)

1/ La Terra Alta assoleix xifres récord de joves amb estudis universitaris, bé acabats, bé en curs, amb un 41,7% dels que tenen entre 18 o 24 anys. Aquesta xifra situa també la comarca entre les quatre primeres de Catalunya en aquest àmbit, junt amb el Pallars Sobirà, el Pla de l’Estany i el Vallès Occidental. Té un mèrit enorme per estar lluny dels centres universitaris.

2/ Recordeu que no costa el mateix anar a la Universitat si la tens a 200 quilòmetres o a un cop de metro. D’acord que els dos Vallesos encara ho tenen bé per comptar, al seu bellmig amb una universitat, gran i de renom internacional com la UAB. El Pla de l’Estany està a 20 minuts de bus de Girona. La Terra Alta, els dos Pallars i altres comarques pirinenques, juguen a una altra lliga.

Anunci

3/ Certament, les beques universitàries tenen en compte el factor distància. El problema és que aconseguir-les implica uns ingressos familiars baixos. Sovint, amb la beca inclosa moltes famílies no poden assumir tenir fills estudiant fora de casa. Per això, com en tots els àmbits, les famílies acomodades, lluny o prop, ho tenen més fàcil.

4/ I una pregunta antipatiquíssima. Quants d’aquests nois i noies del rerepaís, de la Catalunya buidada, poden tornar als seus pobles? Per desenvolupar-hi, és clar, una carrera professional d’acord amb la seva preparació i amb l’esforç afegit amb què l’han aconseguit?

5/ Com és que Iran i Estats Units continuen atacant-se després de cada preacord de pau? Doncs per una simple qüestió de negocis. Quan sembla que la guerra hagi d’acabar, el petroli baixa. Si es reprenen les hostilitats, puja. Qui ha comprat barat, farà calaix si el pot vendre més car. S’entén, oi?

6/ Bé, s’ataquen o això diuen. Que aquesta és la guerra contemporània amb menys imatges que es recorda. Aquí no som de conspiranoies, però de vegades ens posen difícil no ser-ho.

7/ Les empreses familiars catalanes són el 92% del total. I generen el 76% de l’ocupació i el 70% del valor afegit brut. Una dada d’especial interès: el 40% d’aquestes companyies estan en la primera generació, mentre que “només” n’hi ha un 2,1% que hagin arribat a la tercera. És a dir, una part significativa del teixit empresarial familiar és de creació recent. A la vegada, hi ha grans dificultats per a la seva continuïtat, més enllà dels fundadors i els fills immediats.

8/ “El turisme no és tan dolent”, resa un titular de “La Vanguardia”. El diari continua sent el portaveu dels sectors dominants de l’economia i els seus interessos, canviants segons el moment. El principal argument és que fa de llebre de l’activitat aèria i que facilita la implantació d’empreses que demanden vols internacionals.

9/ Seria bo que ens informessin de casos concrets. Tant projectes reeixits com fracassats per aquesta causa. Que se’n parla sovint, però sense objectivar exactament res. I així s’acaben justificant ampliacions aeroportuàries quan hi ha pistes infrautilitzades.

10/ Es nota també que l’opinió publicada està desconnectada de la realitat. O si més no, que hi ha periodistes i opinadors que no viuen els barris i zones afectades pels problemes dels quals escriuen.

11/ Qui no es consola és perquè no vol… El deute públic espanyol bat records històrics en números absoluts. Però com el PIB va com un coet, el percentatge del deute en relació seu baixa i tot…

12/ Per cert, referenciar coses al PIB és una eina útil, ja que permet comparar de forma fefaent dades econòmiques de països o situacions diferents. És com estimar això o allò per cada milió d’habitants.

13/ Desprès tothom es fa venir bé els números per a explicar la seva versió de les coses. Que, com expliquem sovint, les matemàtiques són objectives; les formes de comptar, no necessàriament.

*TONI GALLARDO

Tags: DiàlegOpinióToni Gallardo

Anunci

Related Posts

Monner i Gellida demanen més democràcia i diàleg per desbloquejar Espanya i Catalunya
Diàleg

Com combatre els incendis forestals potenciant els pobles agrícoles

fa 8 hores
#Tu
Diàleg

#Tu

fa 9 hores
Uns pressupostos per dissenyar el futur de les Terres de l’Ebre
Diàleg

Uns pressupostos per dissenyar el futur de les Terres de l’Ebre

fa 4 dies
Sembrar autonomia davant la incertesa global
Diàleg

Sembrar autonomia davant la incertesa global

fa 5 dies
Baixar dels núvols
Diàleg

Baixar dels núvols

fa 5 dies
El club dels il·luminats
Diàleg

El club dels il·luminats

fa 1 setmana
Matemàtiques recreatives dominicals (142)
Diàleg

Matemàtiques recreatives dominicals (142)

fa 1 setmana
‘Un país sense obrers, amb molta burocràcia i poca eficàcia’, per Anton Monner
Diàleg

‘Un país sense obrers, amb molta burocràcia i poca eficàcia’, per Anton Monner

fa 1 setmana
‘L’Arquitectura davant el repte de la descarbonització’, per Enric Roig
Diàleg

‘L’Arquitectura davant el repte de la descarbonització’, per Enric Roig

fa 1 setmana
Veure més

Fes el teu comentari

Facebook Twitter Instagram Youtube

QUI SOM?

Marfanta

Marfanta.com és el diari digital de les Terres de l'Ebre, a la xarxa des del 2005. Altres mitjans del grup Doble Columna són Canal 21 Ebre i el periòdic mensual Cop d'Ull.

ÚLTIMS ARTICLES

  • Com combatre els incendis forestals potenciant els pobles agrícoles
  • Matemàtiques recreatives dominicals (143)
  • #Tu

Categories

  • Actualitat
  • AGÈNCIES
  • CONTINGUT ESPECIAL
  • CONTINGUT PATROCINAT
  • Creació
  • Diàleg
  • Especial 28;-D
  • Fotonotícia
  • General
  • Pantalla Completa
  • Xalera Còmics

© 2019 Marfanta.com - Avís legal - Política de cookies - Made with ❤ by Incubalia.

Benvingut un altre cop!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In

Add New Playlist

La teva privacitat ens importa

Per oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com ara galetes per emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. Donar el consentiment a aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com ara el comportament de navegació o identificadors únics en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament determinades característiques i funcions.

Funcional Always active
L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari amb la finalitat legítima de permetre l'ús d'un determinat servei sol·licitat explícitament per l'abonat o usuari, o amb l'única finalitat de realitzar la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Estadístiques
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. L'emmagatzematge o accés tècnic que s'utilitza exclusivament amb finalitats estadístiques anònimes. Sense una citació, el compliment voluntari per part del vostre proveïdor de serveis d'Internet, o registres addicionals d'un tercer, la informació emmagatzemada o recuperada només amb aquesta finalitat no es pot utilitzar normalment per identificar-vos.
Màrqueting
L'emmagatzematge tècnic o l'accés són necessaris per crear perfils d'usuari per enviar publicitat o per fer un seguiment de l'usuari en un lloc web o en diversos llocs web amb finalitats de màrqueting similars.
  • Manage options
  • Manage services
  • Manage {vendor_count} vendors
  • Read more about these purposes
Mostra les preferències
  • {title}
  • {title}
  • {title}
No Result
Veure tots els resultats
  • ACTUALITAT
  • CREACIÓ
  • DIÀLEG
  • Xalera Còmics
  • VÍDEOS
  • CAMPOS TERRÉ